Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

”Dunstande råolja från tankfartyg – ett enormt miljöproblem”

Publicerad: 7 November 2014, 09:37

Utsläppen av lättflyktiga kolväten från världens tankfartyg är nästan lika stora som EU-ländernas totala utsläpp. Men beslutsfattarna har inte uppmärksammat det enorma miljöproblemet. Det skriver Göteborgs stads tidigare miljöchef Göran Värmby i en debattartikel.


Ämnen i artikeln:

FnÅsa RomsonUtsläppEu

Utsläppen av lättflyktiga kolväten från världens tankfartyg är nästan lika stora som EU-ländernas totala landbaserade utsläpp. Men trots att de flesta inom branschen känner till utsläppen har beslutsfattare hittills inte uppmärksammat det gigantiska miljöproblemet. Det skriver Göran Värmby, konsult inom hållbar affärsutveckling och tidigare miljöchef i Göteborgs stad, i en debattartikel i Ny Teknik.

Råoljan förvaras i stora tankar på fartygen. När temperaturen i tankarna överstiger kokpunkten för ett visst kolväte dunstar det genom ventilationsrören. Ett av de mest lättflyktiga kolvätena i råolja är metan som har en 24 gånger större växthuseffekt än koldioxid.
Utsläppen sker både när kolvätena dunstar, framförallt i de varma haven där en stor del av transporterna sker, men också i samband med att råoljan pumpas in i lasttankarna.

2010 publicerades en rapport som beräknar att lastfartygen tillsammans släpper ut nästan lika stor mängder flyktiga kolväten som hela EU:s landbaserade verksamheter. Utsläppen från trafik, industri, kraftverk, kommuner och varukonsumtion ligger på sammanlagt sju miljoner ton per år, utsläppen från råoljetransporterna med supertankers ligger på fem miljoner ton.

Men trots att rapporten publicerades av Det Norske Veritas (DNV), världens största konsultföretag inom sjöfart och offshore, har varken FN:s miljöorgan för maritim verksamhet, EU-kommissionen eller sjöfartsmyndigheterna slagit larm om problemet skriver Göran Värmby.

Han menar att den lösning som DNV föreslår, och som innebär att råoljetransporterande fartyg ska använda flytande naturgas som motorbränsle, i stället för oren avfallsolja, skulle innebära flera mycket positiva förändringar.

Kylan från den flytande naturgasen skulle utnyttjas för att kyla ner och fånga in de kolväten som avdunstar, och dessa kan då istället utnyttjas som bränsle eller för elproduktion ombord på fartygen. Samtidigt skulle utsläppen av svavel och partiklar gå ner till nära noll, något som vore väldigt bra, med tanke på att bara ett enda av lastfartygens utsläpp av svaveldioxid utgör mer än 5 procent av Sveriges totala utsläpp. Kväveoxidutsläppen kan också minskas med cirka 80 procent med de nya gasdriftsmotorer som nu finns skriver Göran Värmby.

Kostnaden för produktionen av ett fartyg som går på flytande naturgas är visserligen högre än kostnaden för ett konventionellt tankerfartyg, men detta tjänas in under fartygets livscykel genom bland annat lägre bränsleförbrukning menar Göran Värmby som nu uppmanar miljöminister Åsa Romson (MP) att snarast lyfta den viktiga frågan om dunstande råolja från fartyg med den nya EU-kommissionen.

Miljöaktuellt, redaktionen

Ämnen i artikeln:

FnÅsa RomsonUtsläppEu

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.