Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag05.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Dyr registrering och långsamma beslut slår ut innovationer

Publicerad: 7 Mars 2006, 06:47

Nya miljöanpassade produkter hindras av kostsam registrering och krångliga regler. Vid ett Mistraseminarium i slutet av februari konstaterades att situationen är akut. Den allmänna uppfattningen var att om inget görs snarast riskerar miljöbioteknik- och miljökemiområdena att tyna bort innan de får fotfäste på marknaden.


Både företag, forskare och myndigheter deltog på seminariet där man konstaterade att bättre regelverk och snabbare hantering krävs för att få fram giftfria produkter.

Idag tar det för lång tid och kostar för mycket att registrera nya produkter inom EU. De nya innovativa produkter som behövs för att ersätta farliga kemikalier kommer ofta från små forskningsnära företag. Produkterna är många gånger specialiserade för en begränsad marknad samtidigt som de ekonomiska marginalerna ofta är små.

Vid seminariet framkom att reglerna för produktgodkännande och registrering är dåligt anpassade till de nya gröna produkterna och därför har blivit ett stort hinder för innovationer.

Inom forskningsprogrammet DOM (Domesticering av Mikroorganismer och Marine Paint – åtgärder mot påväxt på båtar) som finansieras av Mistra försöker man göra det möjligt att förenkla godkännande av nya miljöanpassade produkter.

– Vår uppgift som forskare är att ta fram ny kunskap som kan utgöra underlag för riskbedömningar som är bättre anpassade till den här typen av gröna produkter. Det kommer att påskynda beslutsfattandet, säger Ingvar Sundh, säkerhetsforskare inom DOM-programmet.

På seminariet föreslogs att avgifterna för registrering vid myndigheter tas bort och att den offentliga finansieringen av produktutveckling för miljöanpassade produkter ökas.

Mer information finns på www.mistra.org.

Valter Bengtsson

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.