Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

Efter djurplågeriskandalen: H&M fortsätter sälja angora

Publicerad: 3 december 2013, 13:51

Klädjätten H&M väljer att fortsätta sälja angoraull i årets julkampanj även fast man inte vet om den har producerats genom djurplågeri.


För en vecka sedan publicerade SVT bilderna som avslöjar den mörka sidan av angoraindustrin. Ljudet av de skrikande kaninerna som får sin päls avsliten chockade många och spreds på sociala medier med rekordfart.

Flera stora klädföretag meddelade att man omedelbart stoppar produktionen av plagg som innehåller angora. Ett av dessa var H&M, som gick ut med följande budskap:

”H&M kommer att omedelbart stoppa produktionen av alla angoraprodukter till dess att vi har säkrat att vår strikta produktpolicy följs. H&M accepterar inte att djuren behandlas illa. Vi tillåter endast produkter tillverkade av angorakaninens hår från gårdar med god djurhållning.”

Håcan Andersson är presskontakt på H&M och säger till SVT att produktionsstoppet på angora fortfarande gäller och att H&M inte kommer att köpa in fler plagg i materialet förrän man kunnat säkerställa att kaninerna inte far illa.

Men nu föreslår företaget angora som julklappar till sina kunder. I en butik i centrala Stockholm ligger ett helt bord med tröjor innehållande 20 procent angora uppradade under skylten ”Gifts at H&M”. I en annan butik hänger samma plagg på en helvägg precis innanför entrén. Även på nätet gör man reklam för angora. I en film för årets julkampanj dansar exempelvis en kvinna omkring iklädd en tröja som innehåller nio procent angora.

H&M:s pressansvarige skriver i ett mejl till SVT:
”Vi kan förstå de moraliska aspekter man kan ha på att det finns plagg kvar i butik, men då dessa redan är producerade har vi valt att ha dem kvar och visa dem för våra kunder”

Camilla Björkbom är förbundsordförande på Djurens rätt och tycker att marknadsföringen av angoraplaggen är häpnadsväckande i ljuset av djurplågerifilmerna.
– Det faktum att H&M gått ut och sagt att man stoppar all produktion framstår bara som ett pr-trick nu. Det läggs för mycket ansvar på konsumenterna när man noga måste kolla efter själv för att inte råka komma hem med en angora-tröja, säger Camilla Björkbom.

Reklamen är olämplig och argumentet att sälja slut vad man har håller inte, menar hon.
– Visst, det finns andra företag som också sagt att man säljer slut på grund av att skadan redan är skedd. Men det är också en viss skillnad om man marknadsför så här, där passerar man en gräns, säger Camilla Björkbom till SVT.

Alexandra Scott

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.