Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag13.06.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Efter domstolsbeslutet – 22 procent billigare att klimatkompensera

Publicerad: 4 juli 2018, 12:07

Förra veckan kom en dom från Högsta Förvaltningsdomstolen som klargör att företag som betalat för klimatkompensation och som marknadsfört kompensationen vid försäljning av företagets produkter har rätt till avdrag för utgifterna som marknadsföringskostnader.


Det är Arla som fått rätt i högsta distans och enligt företag som kämpat med frågan i flera år innebär domslutet en ändrad rättspraxis. Max Burgers är ett av de företag som drivit frågan och de har ett i det närmaste identiskt fall i Högsta Förvaltningsdomstolen just nu.

”Vi har i många år drivit på för att det ska vara lätt att göra rätt när det gäller klimatfrågan. Vi är glada och lättade att klimatkompensation äntligen blivit avdragsgillt inte bara för oss utan för alla företag. Att rättspraxisen ändrats är en seger för jordens klimat”, säger Richard Bergfors, vd på Max Burgers, i en kommentar.

Kampen för att klimatkompensation ska bli avdragsgill har drivits av ett stort antal företag under många år. Senast i december 2017 uppmanade ett antal företag i ett öppet brev konsument- och finansmarknadsminister Per Bolund (MP) att ta tag i frågan om avdragsrätt för klimatkompensation. Högsta Förvaltningsdomstolen ansåg så sent som 2014 att klimatkompensation inte ska ge rätt till skatteavdrag.

Jon Röhne

jon.rohne@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.