Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

Efter olyckan – Här är bolagen som nobbar säkerhetsavtal i Bangladesh

Publicerad: 11 oktober 2013, 09:19

Flera svenska bolag får kritik efter att de vägrar skriva under ett säkerhetsavtal för syarbetare i Bangladesh.


Det är sex månader sedan åttavåningshuset Rana Plaza rasade utanför Bangladesh huvudstad Dhaka där 1 100 personer omkom och tusentals skadades. Bland dessa människor var det många som arbetade på syfabrikerna i huset.

Efter olyckan startade de fackliga organisationerna Industri All Global och UNI ett projekt för att förbättra brand- och byggsäkerheten på fabrikerna. Det sker genom ett internationellt avtal där även FN-organet ILO deltar.

Hittills har 91 modeföretag skrivit under och i Sverige har företag som H&M, Kapp Ahl, Hemtex anslutit sig.

Men företag som Ikea, RNB med varumärken som Polarn & Pyret och JC, MQ, Gina Tricot och New Wave Group är exempel på bolag som ännu inte har skrivit under avtalet.
De får nu kritik från flera håll.

– Det är både synd och bedrövligt. De borde vara beredda att hjälpa till så att de får drägliga förhållanden. Jag hoppas att det bara är en tidsfråga, annars får vi sätta press på dem, säger Lars-Anders Häggström, ordförande för Handelsanställdas förbund till DN.

Från bolagens håll varierar förklaringarna till varför man ännu inte valt att skriva under.
– Vi har en egen uppförandekod som täcker in de här frågorna som är ambitiösare, och vi har ett fungerande kontrollsystem, säger Jeanette Skjelmose, hållbarhetschef för Ikeas sortiment och inköpslogistik till DN.

– Vår grundinställning är att avtalet är positivt, men vi tycker att det finns en del oklarheter vad det innebär för kostnader och arbetsinsats för vår personal i Dhaka, säger Marcus Bergman, hållbarhetschef på Gina Tricot till DN.

Alexandra Scott

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.