Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag14.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Efterträdare till sliten Sojuz utsedd

Publicerad: 17 April 2009, 07:21

Rymdfärjan håller på att bli en smula ålderstigen. Även ryska Sojuz håller på att bli en rynkig åldring.


Det är dags för ett maktskifte på rymdtransportarenan, fast frågan är vart maktens vektor vrider sig? När den amerikanska rymdfärjan lägger näsan i vädret, vilket sker väldigt snart, är det bara ryssarna som har kapacitet att skicka upp och ta ned folk från den internationella rymdstationen. Och det är fyrtio år gamla Sojuz (union) som sköter det. Med den äran, får man medge. Det är en gammal plåtburkskonstruktion utan så mycket high-tech, som faktiskt har fungerat väldigt bra.

PPTS är inte vacker, men kanske kan bli effektiv. Klumpen baktill är ett extra raketsteg som behövs för att komma undan jordens gravitation på väg mot Månen. Bild: Russianspacewb.com.

Men det börjar bli gnissel i det politiska maskineriet och otrevliga diskussioner om vem som ska betala vad. NASA har också synpunkter på att ryssarna skickar upp vem som helst som betalar.

Här en artikel om kostsam toaletträning på hög nivå: http://t360.idg.se/2.8229/1.223068/muggbestyr-i-rymden-blir-storpolitik

NASA har länge haft planer på en ersättare för rymdfärjan. Samtidigt har europeiska ESA kommit med sin ersättare, ATV. Men ryska Roscosmos sitter inte still och tittar på, utan har beställt en ny transportkapsel.

PPTS när den hunnit fram till Månen. Det extra raketsteget baktill har kastats. Bild: Russianspacewb.com.

Det blir samma företag, RSC Energija, som producerade den tresitsiga Sojuz i slutet av sextiotalet, som ska bygga den nya sexsitsiga PPTS ("Perspektivnaya Pilotiruemaya Transportnaya Sistema" eller ”Föreslaget pilotstyrt transportsystem”, till skillnad från Buran alltså, där de ombordvarande bara var passagerare).

Den kommer att finnas i två versioner, en sexsitsig tolvtons version som kan ta 500 kilo last utöver passagerarna, avsedd för låg omloppsbana (LEO), typiskt för transporter till rymdstationen, samt en sextontons variant som ska kunna nå fram till Månen. Den kommer att få fyra sittplatser och ska kunna ta med sig 100 kilo last tillbaka. Slutligen kommer man att bygga en lastversion som ska kunna få upp 2000 kilo i omlopp och dessutom kunna ta med sig 500 kilo tillbaka till Jorden igen.

PPTS avses leva i 15 år och ska under denna tid klara av minst 10 återinträden i atmosfären. Uppenbarligen ska den kunna landa med bromsraketer istället för med fallskärm, eftersom man anser att det behövs för att den säkert ska kunna tas ned på rysk mark.

PPTS i version för låg omloppsbana runt Jorden. Bild: Russianspacewb.com.

Hela härligheten är tänkt att vara i luften (eller rymden) före slutet av 2020-talet (2017 säger vissa) och kan alltså vara den farkost ryssarna tänkt använda när de ska bygga sin föreslagna bas på Månen. Månversionen anges klara en expedition på 14 dagar om den ska gå i bana runt Månen själv, eller upp till 200 dagar om den dockas med den föreslagna ryska rymdstationen i bana runt Månen (LOS, Lunar Orbital Station). Se där, ytterligare en intressant vinkling på de ryska avsikterna gällande Månen.

Det verkar som om alla världens rymdnationer anser att de ska sätta en man och en station på Månen omkring år 2020, USA, Ryssland, Kina, Indien. De närmaste tio åren kommer sannolikt att bli spännande.

Jörgen Städje

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.