Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

Ekonomiska intressen hördes högst i sjöfartens miljöarbete

Publicerad: 16 december 2014, 05:11

När International Maritime Organisation skulle utforma sin politik för lägre svaveldioxidutsläpp från sjöfarten skapades en forskningskritisk miljö där ekonomiska intressen hördes högst, visar en ny avhandling.


Ämnen i artikeln:

Miljöaktuellt

Den här artikeln publicerades i omvärldsbevakningen Miljöaktuellt Idag den 15 december.

Chalmeristen Erik Svensson har forskat om hur branschorganisationen IMO (International Maritime Organisation) formulerade sin politik för att minska utsläppen av svaveldioxid från fartyg.

I sin avhandling ”Sulphur regulations for shipping, why a regional approach” beskriver han hur diskussionen gick på 1980- och 1990-talet innan branschen till slut bestämde sig för att kontrollera utsläppen i olika regioner, så kallade Seca (SO Emission Control Areas). Det var till en början svårt för IMO att avgöra i vilken utsträckning utsläppen från fartyg bidrog till försurningen på land. Den osäkerheten gav mycket utrymme åt ekonomiska intressen, speciellt i arbetsgruppen för bunkerbränsle.

Erik Svensson konstaterar att ekonomiska intressen inom IMO kunde avgöra i vilken grad forskningsresultaten fick genomslag. Det uppstod en ”forskningskritisk” beslutsmiljö som tonade ned farorna från försurning och lyfte fram extrema ekonomiska konsekvenser.

Att IMO till slut valde en regional modell för att kontrollera utsläppen förklaras i det här ljuset av att diskussionen präglades av hotet från höjda bränslekostnader, anser Erik Svensson. En lärdom man kan dra är, enligt honom, att bättre balansera industrins och miljöns intressen i liknande frågor.

Erik Svensson försvarar sin avhandling den 17 december 2014 på Chalmers institution för sjöfart och marin teknik.

Erik Klefbom

Ämnen i artikeln:

Miljöaktuellt

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.