Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Elbilar fungerar utmärkt redan nu

Publicerad: 8 September 2010, 09:06

Elbilar är fortfarande främmande fåglar i stadsbilden, men har man väl provat så har man svårt att låta bli. Fördelarna är uppenbara. Är det inte dags att sluta se dem som något som förmodligen kommer, någonstans i framtiden?


Aktiv Fastighetsförvaltning i Nacka (AFF) är ett förvaltningsbolag i Saltsjö-Boo som har ett tämligen stort förvaltningsområde. Man sköter om cirka 1000 lägenheter fördelat på ungefär 70 huskroppar utspridda på ett område något mindre än en kvadratkilometer. AFF arbetar med teknisk fastighetsförvaltning, markskötsel, källsortering, samt om- och tillbyggnader och de sju anställda förfogar över en modern maskinpark. Vi begav oss till AFFs garage och fingrade ivrigt på elbilen.

ClubCar Carryall 2 är ingen stor apparat. Knappt tre meter lång. Flaket baktill kan tippas. Som du ser av registreringsskylten fram får den köras på allmän väg.

– Ni har alltså köpt en elektrisk golfbil med påbyggnad. Hur får man tag i en sån?

– Det är ett svenskt företag vid namn Epton Trading som bygger om amerikanska golfbilar med olika tilläggsprodukter från Österrike, som hytter, skåp, omvandlare från bilens 48 volt till 12 volt så man kan använda vanlig bilelektronik, kupévärme och så vidare, säger Sven Eriksson, chef för AFF.

– Hur kom det sig att ni köpte just en ClubCar?

– En konkurrerande förvaltning använder samma typ av bil i området och har kört den i tre år utan anmärkning.

För smärre jobb hade AFF tidigare fyra flakmopeder, men nu har man sålt två av dem och köpt en elbil istället. Helt bortsett från miljöaspekten måste det väl finnas andra fördelar med att byta bort bullriga mopeder? Flakmopeden har liksom blivit synonym med fastighetsförvaltare idag. Vilka fördelar har elbilen?

– Den är både tystare och driftsäkrare än en typisk flakmoppe. Flakmopederna hanteras oftast av yngre personer, sommararbetare och liknande, medan man måste ha körkort för elbilen. Bilen är tystare och drar betydligt mindre ”bränsle”. Flakmopeder är dessutom betydligt mycket mera stöldbegärliga för ungdomar, fortsätter Sven.

– Hur är det med lastförmågan?

– Lastförmågan är mycket större, ungefär 300 kilo mer än för en flakmoped.

– Ert område har ganska många backar. Hur är kapaciteten i backar?

– Inga problem. Den ska gå 11 mil, men vi har inte kunnat prova detta för vi har inte 11 mil väg här. Vi kör ungefär en halv mil om dagen.

– Hur ofta laddar ni`?

– Varje kväll. Det beror inte på att batteriet är slut utan för att tillverkaren rekommenderar det.

– Skulle du säga att den här bilen uppfyller era behov och kan du rekommendera andra att köpa en?

– Som transportmedel uppfyller den definitivt våra behov och jag kan absolut rekommendera andra att köpa en liknande.

Det är insidan som räknas

Vår vana trogen måste vi ta en titt under huven.

Batterierna finns under förarsätet. Det är helt vanliga blybatterier på 216 amperetimmar från US Battery med tre celler, som alltså lämnar 6 volt styck. Med åtta stycken i serie blir det 48 volt, vilket är bilens arbetsspänning. Batterivatten fyller man på centralt via slangen vid den gula pilen. Den röda enheten närmast oss har inte med framdrivningen att göra utan är tanken med diesel till kupévärmaren.

Motorrummet finns under tippflaket. Här hittar vi resten av batterierna och direkt på dem sitter elektronikenheten E monterad. Den består av ett switchaggregat som matar motorn med lämplig likspänning. Den 2,8 kW starka motorn ser du vid M och den är monterad på en växellåda V som i sin tur driver bakhjulen.

Körning i all tysthet

Instrumentpanelen erbjuder inte många instrument eller annat tingeltangel. Bilen är ju avsedd för amerikaner så på gaspedalen står det GO och på bromspedalen STOP. Det avlånga reglaget med två vita prickar lite till höger om bildens mitt är framåt-bakåt-väljaren och i övrigt så styr man bara. Det runda instrumentet till vänster om rattstången är laddningsmätaren, som är det enda visande instrument som finns.

Eftersom arbetsområdet inte är mer än ett par kilometer om man kör i kringelkrokar och bilen ska gå 11 mil på en laddnig, finns det gott om reserver. Motorbromsningen är regenerativ och hjälper också till att hålla laddningen.

Vi sätter oss i bilen för en provtur runt området. Det första som slår mig är att den här bilen är knäpptyst när den går sakta. Problemet med absolut tysta bilar existerar faktiskt, åtminstone i den här fordonsklassen (men inte för större standardbilar, som Clio Electrique, se nedan). Men så fort vi kommer uppåt maxfarten 30 km/t börjar däckens rassel mot asfalten och växellådans surr att låta så mycket att det inte längre är något problem med ljudlösheten.

Man kunde ju tro att man hade kunnat lösa problemet genom att bara stå på och köra så fort det går, men det fungerar inte på gångvägar i ett bostadsområde. Dels är kurvorna för skarpa, dels kan man aldrig veta om något barn plötsligt hoppar fram ur en buske. Därför tvingas man köra sakta och därmed ljudlöst. Det verkar vara ett tveeggat svärd.

Eftersom det är ett bostadsområde med många människor som rör sig ute, måste man angripa den absoluta tystnaden. Sven har börjat använda samma rutter hela tiden för att på så sätt nöta in elbilens existens i de boendes medvetande, för att de inte ska bli förvånade och åtminstone vara på sin vakt.

Det nästa som slår mig är att hytten och överbyggnaden knirkar förfärligt när vi rör oss över ojämn asfalt. Se där, åtminstone en punkt som Sven är missnöjd med. Hytten måste skruvas ihop bättre om man ska bli av med knirkandet. Men tyvärr hörs knirkandet inte på utsidan och kan inte tjäna som varning för fotgängare.

Lättare än gräsklipparen

Eftersom det handlar om fastighetsunderhåll, måste man ha möjlighet att komma åt fastigheterna från alla håll. Därför kan det vara intressant att veta att Carryall 2 faktiskt är 150 kilo lättare än en vanlig åkgräsklippare för förvaltningsbruk. Det betyder att man kan åka in på gräsmattor utan att förstöra gräset. Men vad var annars att vänta av en golfbil?

Service och underhåll

Elbilen har gått i cirka ett halvår och eventuella skavanker bör ha visat sig. Men det har det inte. AFF har dock tecknat servicekontrakt som innebär på-platsen-service vid fel, och regelbunden översyn och byte av förslitningsdelar som hjul, bromsar och styrleder.

Epton Trading har valt att satsa hårt på service och reservdelar. Man garanterar att det finns reservdelar till alla elbilar från ClubCar i minst 10 år. På centrallagret i Vallentuna finns över 10.000 artiklar och det finns 110 auktoriserade serviceverkstäder runt om i Sverige.

Man ta inte mitt ord för det, utan kolla Eptons kundreferenser. Euromaint, Kolmårdens djurpark, Tetra Pak och ett antal kommuner och golfklubbar tycks vara nöjda. Andra ställen man kan se ClubCar på, är på flygplatser, på bondgårdar, större hotell och som ambulanser på större arbetsplatser. De finns i form av kortare bussar, eller med extra stora flak och alla i möjliga specialvarianter.

De stora biltillverkarna tycks helst inte vilja ägna sig åt elbilar, utan skulle hellre fortsätta sälja bensinbilar som de lagt ned så mycket utvecklingsansträngningar på. De producerar en konceptbil då och då för att hålla miljöjournalisterna lugna, men i övrigt är det magert med fingerande lösningar. Inte för att det inte finns eller går. Vi har tidigare skrivit om Elclio-gruppen (http://t360.idg.se/2.8229/1.302057/elbilen-vardagsmat-redan-idag) som kör Renault Clio Electrique och har gjort så i många år. Driftskostnaderna är minimala och räckvidden fullt tillräcklig för en som arbetar inom storstockholmsområdet.

ClubCar har ett flertal olika modeller, både utrustade som golfbilar och arbetsbilar, och tillhörande släpvagnar och andra arbetsvagnar. Vad som skiljer är naturligtvis lastkapacitet och flakmått, och hur man vill ha flaket inrett, som lastflak eller verktygsskåp. Priset blir också olika om man kan nöja sig med öppen förarplats eller vill ha en överbyggd förarhytt.

Grunddata om ClubCar Carryall Turf 2, IQ-plus, 48 Volt

Maxhastighet: 30 km/t
Motorstyrka: 3,75 hk, 2,8 kW
Batterier: 8 st 6 Volt/216 Ah blybatterier, totalt 48 volt
Helautomatisk batteriladdare enfas 220 Volt/10 ampere
Räckvidd: 110-130 km
Lastkapacitet: 363 kg
Mått BxLxH: 127 x 282 x 122 cm

Epton Trading erbjuder också begagnade elbilar, från både ClubCar och Yamaha. Det finns elbilar därute, om man vill ha.

Läs mer

Aktiv Fastighetsförvaltning i Nacka: www.affinacka.se
Importören Epton Trading: www.clubcar.se
Tillverkaren Clubcar: www.clubcar.com

Jörgen Städje

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.