Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Elbilen som ska förändra Frankrike

Publicerad: 9 Februari 2009, 11:10

Elbilar enligt låneprincipen ska förändra trafiksituationen i Paris. 100 kilometers räckvidd och tio minuters batteribyte ska få det att funka.


FAM Automobiles rapporteras vara nära serietillverkning av den lilla elbilen F-city. Den lilla bilen är utrustad med nickel-metallhydridbatterier och med en motor på 10 kW och 45 Nm har F-city en räckvidd på 100 kilometer. Toppfarten är 65 kilometer i timmen.

F-city är kompakt med sina 2,5 meters längd, 1,6 meters bredd och 1,6 meter höjd.

Bilen har enligt FAM utvecklats utifrån antagandet att 50 procent av alla motorburna resor i en stad är kortare än 5 kilometer.

Men bilens teknik är inte det enda intressanta. FAM utvecklar ett hyrkoncept liknande det som finns för cyklar i bland annat Stockholm där fordon hämtas, lämnas och betalas vid särskilda terminaler. Ett telefonbokningssystem ska enligt FAM också bli tillgängligt. Enligt Vetenskapsradion ska flera franska kommuner, statens järnvägar och posten vilja köpa in F-city-bilar för att hyra ut till allmänheten.

Tillverkning pågår. I höst ska serietillverkningen starta, enligt företaget. 2010 kommer nästa version.

Ska bilar kunna hyras ut frekvent får inte laddning av batterierna ta för lång tid. FAM löser problemet genom att batteripaketet istället byts ut. Operationen ska enligt tillverkaren ta tio minuter. Laddning av batteripaketet ska ta mellan fem och åtta timmar.

Bilen är tämligen avskalad och interiören ger ett spartanskt intryck. Skälet är det tänkta hyrsystemet. ”Bilen måste tåla hård användning och flera användare”, skriver FAM i pressmaterialet till bilen.

Spartanskt var ordet. Det ser tunt ut med stoppning i stolen.

Det golfbilsliknande utseendet till trots finns låsningsfria bromsar, luftkonditionering och navigationssystem i bilen. Krockkudde förfaller vara ett privilegium för föraren i den tvåsitsiga bilen.

Konceptet ska ha testats framgångsrikt under två år i Antibes. Start av serieproduktion är planerad till september i år och 2010 ska en ny version av bilen vara färdig. Bland annat ska bilens räckvidd då ha förbättrats.

Jonnie Wistrand

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.