Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

Electrolux: ”Inte särskilt ambitiöst, Carlgren”

Publicerad: 7 juli 2011, 13:34

Miljöminister Andreas Carlgren gick idag ut med ett utspel där han föreslog att energianvändningen till år 2030 bör ha effektiviserats med 40 procent jämfört med 2002. – Inte alls tillräckligt ambitiöst, säger Electrolux hållbarhetschef Henrik Sundström


Ämnen i artikeln:

Almedalen 2011

I ett utspel gick centern på torsdagen, partiets dag i Almedalen, ut med ett antal förslag om energipolitiken. Ett av förslagen handlade om att energianvändningen till år 2030 bör ha effektiviserats med 40 procent jämfört med 2002 års nivåer. Henrik Sundström är hållbarhetschef på Electrolux och han tycker att centerns förslag är väl defensigt.
– Absolut. Jag tycker inte alls att förslaget är tillräckligt ambitiöst. Om man delar upp förslaget per år så blir det knappt 1,8 procent per år. Jag tycker att regeringen utöver långsiktiga mål borde sätta upp delmål, eller mål satta på årsbasis.

Enerigeffektivisering
är av naturliga skäl en viktig fråga för ett vitvaruföretag som Electrolux.
– Vår bransch står för nära 30 procent av energiförbrukningen i hemmen, det är klart att energieffektivisering är viktigt för oss, säger Henrik Sundström.

Henrik Sundström
menar att det är viktigt att Sverige kommer ikapp resten av Europa vad det gäller energieffektivisering.
– Sverige ligger cirka 2 procent efter EU-snittet, cirka 5 procent efter länder som Danmark och Polen och cirka 13 till 15p procent efter länder som Tyskland och Italien. Ett långsiktigt mål från regeringen måste avspegla detta så att vi kommer ikapp. Med Carlgrens och Centerns förslag kommer vi definitivt inte ikapp.

Hur högt borde energieffektiviseringsmålet vara då?
– Jag har inte räknat exakt, men minst 3 procent per år – eller ett långsiktigt mål på 50 procent till 2030 verkar rimligt tycker jag.

Jon Rohne

jon.rohne@aktuellhallbarhet.se

Ämnen i artikeln:

Almedalen 2011

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.