Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag12.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Electroluxchefen drar igång etiksatsning

Publicerad: 7 April 2003, 08:25

Nu tar Electroluxkoncernen på allvar itu med företagets etik och sociala ansvar. – Vi har nyligen infört en etikkod. Vi kan inte välja om vi ska arbeta med etik eller inte, våra kunder kräver att vi gör det. Ju mer vi är verksamma i andra länder desto större blir kraven, säger koncernchef Hans Stråberg till Dagens Miljö.


Electrolux är en av världens största tillverkare av hushållsmaskiner och troligen bäst i världen på miljöfrågor inom sin bransch.

Etikfrågorna har inte haft samma framskjutna placering, men det vill bolagsledningen nu ändra på.
Samtidigt lovar Hans Stråberg att slå vakt om försprånget mot konkurrenterna när det gäller miljöfördelarna för Electrolux vitvaror.

– Vi ser inte miljön som ett hot utan som en affärsmöjlighet. Vi strävar efter att ligga före och vi gör det också i hela världen. Just nu tillverkar vi till exempel världens energisnålaste kylskåp i Kina, säger Hans Stråberg.

– Det har blivit standard att kunderna efterfrågar miljövänliga produkter. Det är det som driver oss – kunderna och affärsmöjligheterna.

– Efter att ha jobbat med miljöfrågorna i många år ser vi också stora fördelar för resursanvändningen i vår egen verksamhet. Sedan är det också så att vi som jobbar med detta på Electrolux har egna barn och barnbarn. Vi vill att de ska få andas ren luft och ha tillgång till en vacker natur, säger Hans Stråberg.

Vilka miljöfrågor är viktigast för Electrolux just nu?
– Den stora frågan är att förbättra hela livscykeln för våra produkter. På tio år har vi fått ned resurs- och energiförbrukningen otroligt mycket, tack vare att vi har haft ett väldigt stort fokus på miljön.

Kan ni fortsätta att göra stora förbättringar av det slaget?
– Det finns alltid mycket kvar att ge när det gäller material och teknik. Om man kan spara ett kg material för varje produkt man tillverkar och har 55 miljoner produkter varje år så förstår man att det finns en potential. Men vi tittar även på transporterna och lagringen av våra produkter.

Hur stor betydelse har detta som konkurrensmedel?
– Om du inte ha fokus på miljöfrågorna har du inte en chans på marknaden, du är helt enkelt inte trovärdig hos kunderna. Miljösatsningarna ger också andra mervärden som vi utnyttjar på många sätt, bland annat genom att det blir billigare för konsumenterna. Diskmaskiner som tidigare behövde 90 eller 130 liter vatten klarar sig nu med 17 liter och de tvättar lika bra!

En annan fråga som Electroluxledningen prioriterar gäller återvinning av elektrisk och elektronisk utrustning inom EU, det så kallade WEEE-direktivet.

– Vi jobbar hårt för att tillverkningsansvaret ska vara individuellt, så att inte vi ska behöva ta hand om andra företags återvinning. Detta kommer att ge företagen starka incitament att driva miljöfrågorna, tror Hans Stråberg.

Vad gör ni åt Electrolux stora koldioxidutsläpp?
– I och med vår storlek blir det stora utsläpp, men vi tittar på vad vi kan göra på det området också. Det är vår strävan att jobba med varje del i vår verksamhet. Den största betydelsen för miljön har produkternas prestanda när de används. Vi har minskat vårt företags miljöpåverkan väldigt mycket och nu är det inom andra områden, exempelvis jordbruket, som det finns mycket förbättringar att göra.

Valter Bengtsson

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.