Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag01.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Emma Rung: ”Makten hos konsumenten är större än vi tror”

Publicerad: 10 Januari 2012, 06:51

Den tillförordnade generalsekreteraren på Fairtrade Sverige, Emma Rung, tipsar om sin favoritbok.


Ämnen i artikeln:

Fairtrade

Alla har vi en bok eller rapport hemma i hyllan som påverkat oss stort och som vi önskar att resten av världen hade läst. Miljöaktuellt har bett miljöproffsen ta fram sina favorittexter och dela med sig.

Namn: Emma Rung
Arbetar som: Tf generalsekreterare Fairtrade Sverige

Favoritbok: Fighting the Banana Wars and Other Fairtrade Battles − How we took on the corporate giants to change the world (Rider Books) av Harriet Lamb (svensk översättning: Schyssta bananer – den krokiga vägen till Fairtrade, Libris).
Antal sidor: 245

Varför den bör läsas: I år är andelen Fairtrade-märkta bananer som säljs i Sverige sju procent. Motsvarande siffra i Schweiz är 56 procent. I Storbritannien köper genomsnittskonsumenten tre gånger mer Fairtrade-märkta produkter som i Sverige och där är värdet på Fairtrade lika stort som för Coca Cola. Vi har en bit kvar här hemma i Sverige, men vår resa har tagit fart och i vårt arbete framåt kan vi ta inspiration från bland annat Harriet Lamb, VD Fairtrade Foundation England.

Denna bok tar oss med på resan kring Fairtrades framväxt och tillväxt i Storbritannien. På 13 år har kännedomen, kunskapen och efterfrågan av Fairtrade-märkta produkter ökat dramatiskt. Vi är många länder som sneglar på britterna, de är ett gott exempel på såväl lyckat opinionsbildningsarbete och aktivism som på strategiska företagssamarbeten på högsta nivå.

I Harriet Lambs bok Fighting the Banana Wars, får vi följa Harriets resa för att bygga upp det varumärke och rörelse som förändrat livet för miljontals odlare och anställda i utvecklingsländer. Med spänning följer vi Harriets envetna kämpande med VD:ar och styrelseledamöter på några av världens största företag. Boken berättar också om hennes möten med människor som odlar produkter på andra sidan jorden och aktivisterna hemma i UK. Hennes hyllning till gräsrotsrörelsen, till varje enskild människas val och till företag som vågar gå i bräschen är genuin och medryckande. Boken gestaltar hur vi tillsammans genom köpkraft och konsumentmakt kan förändra och flytta berg, men understryker också att det är en lång resa med många små, små steg i taget.

Harriets berättelse slår fast det uppenbara. Makten hos konsumenten är större än vi tror, och när det gäller kampen för människors rättigheter och förbättrade villkor får vi aldrig, aldrig ge upp.

Bästa citatet: ”That’s the buzz about Fairtrade: Perfectly ordinary people in their everyday lives reaching for the quite extraordinary ambition of transforming trade – and beginning, just beginning to win.”

Om jag var tvungen att ge bort mitt exemplar till någon: Jag ger gärna bort boken till alla inköpsansvariga för bananer i Sveriges största dagligvarukedjor.

***
Vilket miljöproffs vill du ska ge sitt lästips? Hör av dig till Miljöaktuellt genom att mejla anders.hellberg@idg.se

Missa inte nästa veckas tips – anmäl dig till Miljöaktuellts nyhetsbrev

Anders Hellberg

Ämnen i artikeln:

Fairtrade

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.