Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag17.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

En studie i äkta dematerialisering

Publicerad: 24 Augusti 2009, 05:06

Ladda ned musik och bränn hemma. Samtidigt gör du miljön en tjänst.


Skivbolagen gillar det inte, men nu är det bevisat. Det vore bättre för världen som helhet om vi alla skulle sluta köpa CD och DVD och istället tanka ned samma information via Internet. Något sämre blir det för sälarna och isbjörnarna om vi dessutom bränner det hela på CD-R hemma, men det är fortfarande en jättevinst. Det kan bli vinster på mellan 40 och 80 procent beroende på vilken lagringsmetod som används.

Ett konglomerat av mycket betydande forskare från några likaledes betydande amerikanska universitet, nämligen Christopher L. Weber och H. Scott Matthews vid Carnegie Mellon University och Jonathan G. Koomey vid Lawrence Berkeley National Laboratory har gjort några mycket avslöjande beräkningar om energiåtgången och koldioxidproduktionen vid överföring av musik från leverantör till konsument.

Hela idén att bara använda data, utan fysiska databärare kallar forskarna för Dematerialisering. Det är något annat än vanlig e-handel där man bara fraktar produkterna en annan väg än om kunden själv skulle ha fraktat hem dem från butiken.

Det kanske inte känns så konstigt att det är energieffektivare om alla tankar hem musik över Internet, än om en fabrik ska använda jordens resurser till att framställa makrolongranulat, en annan fabrik ska framställa plastskivor och trycka något på dem, en tredje fabrik framställer förpackningar, varefter allting sätts samman och fraktas ut över hela världen med tåg, bil och båt, tas hem till en kund som sedan slänger alltihop efter att han rippat ned allting på datorn, kontra om samma kund tankar ned ett par hundra megabyte över Internet.

Emellertid uppkommer frågan om vad det kostar att hålla Internet igång och överföra denna datamängd.

Forskarna delar in det hela i sex driftsfall:

1. En musikutgåva som pressas på skiva och levereras via vanliga butiker
2. En musikutgåva som pressas på skiva och levereras via lätt lastbil från en e-handelsbutik
3. En musikutgåva som pressas på skiva och levereras via flygfrakt från en e-handelsbutik
4. En musikutgåva som laddas ned som MP3/MP4-fil från Internet och används digitalt
5. En musikutgåva som laddas ned som MP3/MP4-fil från Internet, bränns på CD-R och används utan förpackning
6. En musikutgåva som laddas ned som MP3/MP4-fil från Internet, bränns på CD-R och lagras i individuella jewel-cases.

Det här blev resultaten, när man räknat med allt, ända från produktionen av plasten från olja till wellpappen som används i transportförpackningar. Man har till och med tagit med vad elen kostar att värma och belysa butikerna.

Energiförbrukning i megajoule per musikutgåva (album). Man kunde ju ha trott att flygfrakt skulle vara det slösaktigaste, men det är alltså dagligvaruhandeln som förlorar, trots allt.

Koldioxid i gram CO2 per musikutgåva (album). Återigen är vi invaggade i att tro att flygfrakt är mest slösaktigt. Senat, sant, det släpper ut med koldioxid än lastbilstransport, men märkligt nog är det återigen dagligvaruhandeln som slösar mest.

Men vad kostar det att ladda ned från Internet?

Enligt redovisade källor i rapporten drog en gigabyte nedladdat data cirka 7 kilowattimmar elenergi under 2008. Enligt mätningar från Minnesotas universitet beräknas effektåtgången att minska med 30% per år, vilket är detsamma som att den halveras vartannat år. För beräkningarna ansåg man at en musikutgåva höll storleakr på mellan 60 och 100 megabyte och att själva e-handelsdelen av det hela kostade 1-2 megabyte data (datamängden mätt på iTunes).

Det är bara att du ser själv, och tar ett snack med ditt skivbolag. Vilket är bäst, massor med plastbitar som transporteras långa sträckor för att till slut bara slängas bort, eller att hjälpa våra stackars polarisar på traven?

Läs hela sanningen på: http://download.intel.com/pressroom/pdf/CDsvsdownloadsrelease.pdf
Läs allt om den förväntade trafikökningen på Internet: www.dtc.umn.edu/mints/home.php

Jörgen Städje

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.