Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

Enkelt koncept vann Starbucks tävling

Publicerad: 18 juni 2010, 11:11

Karma Cup heter vinnarbidraget i Starbucks-sponsrade tävlingen Betacup Challange, där deltagarna försökte hitta lösningar på problemet med de miljarder engångskoppar som slängs varje år.


Ämnen i artikeln:

ÅtervinningCleantechForskningGreentechIngenjörMiljöteknikTeknik

Det vinnande förslaget är både enkelt och smart – istället för att designa om själva kopparna så föreslog Karma Cup-laget ett system där man belönas om man tar med sig en återanvändbar mugg till något av Starbucks kaféer. Varje gång någon gör detta så sätts ett kryss på en tavla, och efter tio kryss så erbjuds nästa person som kommer in med en återanvändbar mugg gratis kaffe.

Det kom in mängder av bidrag till tävlingen, och de flesta gick ut på att designa om själva muggarna. Där fanns uppblåsbara muggar, muggar gjorda av kokos och olika varianter med streckkoder eller inbyggda LCD-skärmar för att visa hur mycket de använts. Men juryn föll alltså för det enkla men effektiva Karma Cup-systemet, som belönas med förstapriset på 10 000 dollar. Ytterligare 10 000 dollar fördelas mellan de fem bidrag som fick flest röster i en onlineomröstning.

– Vi vet att vi inte kan lösa problemet med engångskoppar själva. Så konsumenter kan spela en viktig roll genom att dela med sig av sina kreativa idéer, som de har gjort i den här tävlingen, säger Jim Hanna, miljöchef på Starbucks till CNET News.

Starbucks siktar enligt egen utsago på att servera 100 procent av sitt kaffe i återvinningsbara eller återanvändbara muggar inom fem år. Företaget har dock inte förbundit sig att genomföra det vinnande Karma Cup-konceptet.

Tomas Tirén

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News