Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

Eon ändrar strategi – delar bolaget i två

Publicerad: 1 december 2014, 10:52

Försäljning väntar delar av verksamheten.


Ämnen i artikeln:

EonMiljöaktuellt

Den här artikeln publicerades i omvärldsbevakningen Miljöaktuellt Idag den 1 december.

Igår presenterade energibolaget Eon en helt ny strategi. Förnybar energi och innovativa kundlösningar ska vara i fokus från och med nu. Jakob Holmström, presschef på Eon i Sverige, säger till Miljöaktuellt att det handlar om att möta framtidens utmaningar.

– Med anledning av den omställning vi befinner oss i – omställningen till ett mer förnybart samhälle och omställningen av energimarknaden – tror vi att det här är rätt strategi för att vi ska kunna fortsätta att vara ledande och ha en stark internationell påverkansmöjlighet.

Eon ägs idag av försäkringsbolag, banker, finansbolag, fonder och privatpersoner. Koncernen, med huvudkontor i Düsseldorf i Tyskland, är ett av världens största privata energibolag med över 30 miljoner kunder och cirka 90 000 anställda. Nu ändras alltså fokus. Bland annat säljs bolagets verksamhet i Spanien och Portugal och Eon delas upp i två: Eon och vad som än så länge kallas ”det nya bolaget”.

– Eon ska framöver fokusera på förnybar energi, på innovativa kundlösningar och distribution av el, där smarta elnät ryms, säger Jakob Holmström.

Det nya bolaget, berättar han, ska bestå av den nuvarande elproduktionsverksamheten, som kol, gas, kärnkraft och vattenkraft, men också energihandel kommer att finnas där. Det nya bolaget ska börsnoteras men vara fristående från Eon så till vida att Eon inte blir en majoritetsägare.

Vad det här innebär för svensk del är inte helt klart än, men de som har Eon som energibolag behöver inte oroa sig, förklarar Jakob Holmström.

– Genom de här förändringarna ser vi att vi ännu bättre kan hantera våra kunder.

Anders Hellberg

Ämnen i artikeln:

EonMiljöaktuellt

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.