Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Erfarenhet: Så fick Åsa Domeij hela Axfood att tänka hållbart

Publicerad: 11 Augusti 2010, 09:44

Nu ska lågpriskedjan Willys bli känd som en grön föregångare på livsmedelsmarknaden. Bakom förvandlingen ligger förra Mp-politikern Åsa Domeij som under två år har styrt upp Axfoods hållbarhetsarbete från grunden.


Ämnen i artikeln:

Erfarenheter Csr

Under slutet av 1990- och början av 2000-talet var Åsa Domeij en av Miljöpartiets mest framträdande profiler. Hon var bland annat ansvarig för partiets budgetförhandlingar och miljöfrågor.

2006
lämnade hon rikspolitiken och två år senare gick hon till näringslivet. I början på 2008 sade Axfoods vd och koncernchef Anders Strålman följande i ett pressmeddelande: ”Åsa Domeij blir en stark kraft i Axfoods arbete med att vidareutveckla vår miljösatsning. Jag ser fram emot att hon snart börjar hos oss.”

I drygt
två år har alltså Åsa Domeij haft titeln chef för miljö och socialt ansvar på livsmedelsjätten. Uppdraget att bland annat ställa om lågprisbutikskedjan Willys kunde sannolikt ha fått det mest luttrade miljöproffset att tänka efter två gånger.
– Ja, det fanns massor som behövde göras när jag började, säger Åsa och berättar att hon har haft ledningsgruppens stöd från start och fått stort mandat att genomföra det som krävs för att få livsmedelskoncernen att ställa om.
– Ledningen har insett att kunderna tycker att det här är viktigt och att det därför är bra för affärerna, förklarar Åsa. Dessutom är det viktigt för att attrahera de bästa nya talangerna. Många unga väljer att arbeta för ett företag som tar ansvar – och som företag vill man ju kunna anställa de bästa talangerna.

De två första åren handlade primärt om att bereda väg för de miljö- och hållbarhetsprogram som Axfood lanserar nu under våren; om att förankra, utbilda, koordinera, ta fram uppförandekoder och inköpsriktlinjer och så vidare.
– Den största utmaningen hittills har nog varit att få hela organisation med tusentals anställda att jobba i samma riktning. På produktsidan finns det tusentals varor som ska förbättras, men den stora, snabba miljöförbättringspotentialen finns så klart i att energieffektivisera våra butiker och lager. Även köldmediumfrågan är stor för oss. Det finns med andra ord ingen brist på utmaningar, skrattar Åsa.

Resultatet hittills är att samtliga Willysbutiker har fått miljöansvariga och samtliga butiker ska miljömärkas med ”Bra Miljöval”. Axfood har nämligen inlett ett större samarbete med Naturskyddsföreningen som granskar samtliga butiker.
– Målsättningen är att hinna klart så snart som möjligt med butikerna. Den andra delen av samarbetet kommer att utvecklas successivt. Det kan exempelvis handla om att det ingår ett provmedlemskap i Naturskyddsföreningen om man till exempel köper x antal lågenergilampor. Det är ett långsiktigt samarbete och alla aktiviteter är inte fastlagda än.

Hur mycket kostar det? Vad betalar ni för samarbetet?

– Avtalet är inte offentligt, men visst får Naturskyddsföreningen betalt för sitt arbete på samma sätt som Svanen tar betalt för märkningen. Men kostnaderna avgör inte att vi satsar på miljömärkning. Den stora biten är vår tid och vårt engagemang.

Hur har ni gått tillväga när ni bygger upp miljöarbetet? Hur många är engagerade i miljöarbetet?
– Vi har ingen central miljöavdelning. Ansvaret är delegerat på olika nivåer i företaget, även om energifrågorna är koncernövergripande. Därför kan jag inte säga exakt hur många som är engagerade i miljöarbetet.

Vilka effekter räknar ni med att få med anledning av hållbarhetsarbetet?
– Summerar man effekterna av allt miljöarbete får man på det stora hela en bättre ekonomi. Både genom att man sänker kostnader, men också genom att det byggs ett värde i varumärket – och framför allt mot kunderna som jag är övertygad om kommer att uppfatta vår satsning som positiv.

Vad är reaktionerna på att Willys blir en grön lågpriskedja? Går det att kombinera lågpris och miljömedvetenhet?
– Ja, och det finns ju olika delar i det här. Det handlar om att tänka resurssnålt, exempelvis att källsortera och sälja råvarorna och att ha ett effektiviseringsarbete för energi. Det är viktigt att ha kunskap om produkterna vi säljer så att vi inte köper in det som är dåligt. Ofta handlar det om att föra en dialog med leverantören och ofta visar det sig att den billigare bättre förpackningen kan vara bättre än de dyrare.

Vad kommer ni satsa på för kunderna?
– Ett stort utbud av ekovardagsvaror. Vi har i dag över 70 produkter i Garant-serien. Det är vardagsvaror som alla ska ha råd med varje dag. Vi vill inte fastna i att ekologiska varor ska vara exklusivt och dyrt.

Är tillgången på ekolivsmedel tillräcklig?
– Det varierar lite, exempelvis för frukt och grönt. Ekologiska produkter går alltid att få tag på, men det kan vara svårt att få tag på exempelvis just ekologiska svenska äpplen. Äpplena kanske kommer någon annanstans ifrån.
– När det kommer till kött har vi bra svenska ­leverantörer. När Scan tog bort Kravmärkningen blev en del bönder förbannade eftersom de investerat i en Kravcertifierad produktionsform. I den vevan hittade vi många nya leverantörer. Det som vi ser skulle behövas mer av är förädlade produkter.

Vad har ni för energimål?
– Under 2010 ska vi sänka vår energiförbrukning med fyra procent. Efter några år är målet att sänka 30 procent, säger Åsa och berättar att man just nu genomför ett stort energiprojekt i hela koncernen kallat Energiutmaningen. All energiförbrukning mäts, förbrukningen kommuniceras ut och åtgärder för att minska förbrukningen vidtas.
– Bara genom enkel information har vi lyckats sänka förbrukningen med åtta procent, säger Åsa.

Miljöeffekterna av odling av soja till djurfoder är stora. Hur ser du på det? Och hur kommer Axfood att agera?

– Vi har nyligen ställt frågor till leverantörerna om hur sojan produceras och hur kemikalieanvändningen ser ut. Jag vet inte vilka svar vi har fått än – men det är en fråga vi tittar på nu.
– Om man ser på det lite större är det inte bra att Europa är så beroende av proteinfoder från Brasilien. Jag tycker att EU som har jättestor jordbruksbudget borde satsa mer på egen utveckling av proteinfoder. Om man tar den svenska mjölkproduktionen vore det enkelt att avveckla användningen av soja och använda ärter i stället.

Det råder ingen tvekan om att exempelvis kött är en stor miljöbov. Vad har en livsmedelskedja för ansvar att påverka kunderna till en mer hållbar konsumtion?
– Det skulle bli väldigt, väldigt få varor kvar i en butik om vi skulle vara radikala. För att överleva skulle vi människor nog bara behöva ett tiotal varor. Kött och ris skulle försvinna helt, till exempel. Att vara riktigt nischade och enbart sälja vegetarisk mat skulle inte funka för oss som vänder oss till alla kunder.
– Men vi kan bli bättre på att lyfta fram det som är bra, klimatsmart mat exempelvis. Och det som är riktigt dåligt kan man lyfta bort. Vad gäller fisksortimentet införde vi 2008 en ny policy där vi har vi valt att välja åt kunderna genom att inte sälja rödlistad fisk, utan bara erbjuda ett hållbart sortiment.

Hur reagerade kunderna på det?
– Vi har gjort en undersökning som visar att 85 procent tycker att det är viktigt eller mycket viktigt. De allra flesta vill undvika att köpa rödlistad fisk och skaldjur. Vi har varit lite dåliga på att berätta om det och det händer att kunder saknar vissa varor.

Ni skriver i er uppförandekod att ”Axfood förbehåller sig rätten att när som helst oannonserat besöka alla fabriker/leverantörer som producerar varor/tjänster åt oss”. Hur fungerar uppföljningen av era krav i praktiken?
– Vi har inte gjort några oannonserade besök än. Om vi misstänker att det exempelvis förekommer barnarbete på en fabrik i Kina vill vi att vårt Shanghai-kontor ska göra ett besök omgående, säger Åsa och berättar om rutinerna som säkerställer en kontinuerlig dialog med leverantörerna och rutiner för uppföljning.
– Men vi har faktiskt inte satt någon gräns för hur långt i leverantörskedjan vi ska ställa krav. Det handlar ju om sunt förnuft och vi gör riskbedömningar utifrån land och bransch.

Vad är din största lärdom hittills?
– Att det inte är så stor skillnad på rikspolitiskt arbete och hållbarhetsarbete i ett stort företag, även om det är mindre tuff attityd på Axfood än jag upplevde att det var inom politiken.

Vilka miljöfrågor tror du att vi får se mer av framöver?
– Jag tror att vattenfrågan kommer att diskuteras mer framöver. Kemikaliefrågorna, som kommit lite i skymundan av klimatfrågan, kommer också att bli mer uppmärksammade.

Vilka utmaningar väntar det kommande året för dig?

– Att vara med och stötta processerna inom Axfood med att nå olika mål.

Vilka är dina tips och råd till andra miljöchefer?
– Var optimist. Tro inte att saker är omöjliga. Fundera ut vad du själv vill och lyssna efter i organisationen vad det finns för olika typer av problem. Det kan påverka målsättningarna för ens eget arbete också.l

Mikael Salo

mikael.salo@aktuellhallbarhet.se

Ämnen i artikeln:

Erfarenheter Csr

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.