Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Erfarenhet: Så hanterar H&M sin vattenproblematik

Publicerad: 25 Augusti 2010, 08:23

På klädföretaget H&M är vatten både en csr-fråga och en fråga om riskhantering. Det svåra är att få de fina idéerna att skapa verklig förändring, enligt miljösamordnaren Henrik Lampa.


Ämnen i artikeln:

Erfarenheter Csr

En stor del av H&M:s kläder tillverkas av bomull. Det gör H&M till en aktör i det globala jordbruket, vilket står för 70 procent av all färskvattenförbrukning i världen. H&M:s miljösamordnare Henrik Lampa berättar att företaget arbetar med vattenfrågan ur två perspektiv – kvalitet och tillgång.
–  Kvalitet är det vi jobbat mest med. Här ser vi till hela livscykeln för våra produkter. Där ingår jordbruket, men det går också åt mycket vatten vid infärgning och tvätt i produktionen. I slutskedet ska våra produkter sedan också tvättas av våra konsumenter under lång tid, säger Henrik Lampa.
– Vatten är helt enkelt väldigt viktigt för oss, konstaterar han.

H&M började få upp ögonen för vattenfrågorna 2002 och året efter började man titta på sina egna processer, framför allt leverantörer som arbetade med infärgning och tvätt. Arbetet med leverantörerna genomfördes i två steg.

Först tog man fram avtal och satte upp krav på vattenrening på samtliga fabriker. Därefter skapade man en process för att se till att vattenreningen användes rätt och att alla fabriker hade godkänd vattenkvalitet.
–  Vi arbetar aktivt med att titta på hur det ser ut ute på fabrikerna. Totalt har vi i dag runt 60 kontrollanter, varav ett antal är specialiserade på miljö- och vattenfrågor.

När det kommer till provtagningar och labbanalyser kräver H&M att testerna görs av de nationella myndigheterna. I vissa fall får leverantörerna ta proverna själva, men då ska proverna analyseras hos laboratorier som H&M godkänt.

På senare tid har H&M också börjat arbeta med frågan om vattentillgång och de vattenmängder H&M och dess leverantörer förbrukar.
–  I dag rapporterar vi totalmängd vatten per kiloproduktion. Att få med förbrukningen är viktigt. Ser man bara till vattenkvaliteten missar man helheten. Självklart är det viktigt att vara så effektiv som möjligt med sina vattenresurser, säger Henrik Lampa.
– Dessutom arbetar vi just nu mycket med så kallad ”hotspotting”, där vi kopplar ihop våra fabrikers vattenförbrukning med kartor över vattenfattiga områden.

Genom den metoden kan H&M till exempel hitta ett vattenfattigt område där leverantörer har fem stycken fabriker.
– Då kan vi uppmärksamma leverantörerna på problemet så att de kan effektivisera vattenförbrukning. Det kan till och med bli så att vi kräver det för att vårt samarbete ska fortsätta.

Det här handlar förstås inte bara om att H&M vill vara bussiga, utan företaget ser även det hela ur ett ganska strikt riskperspektiv.
– Genom hotspotting kan vi se var vattnet riskerar att ta slut eller bli dyrare och om det riskerar att ta slut kommer vi inte att kunna ha ett långsiktigt samarbete med den fabriken, säger Henrik Lampa.

Henrik Lampa säger att det är svårt att sätta ett pris på H&M:s arbete med vattenfrågorna. Företaget äger inga fabriker själva.
–  När det kommer till vattenkvalitet handlar det oftast om en kostnad, men när det handlar om att sänka vattenförbrukningen blir det nästan alltid en besparing.

H&M är i dag medlem i CEO Water Mandate som är en del av FN:s Global Compact-initiativ. Man har också ett vilande medlemskap i Business for Social Responsibility (BSR), ett globalt samarbete där många textilintressenter som Levis, Nike och GAP deltar. Henrik Lampa berättar att BSR har en gemensam kravspecifikation till leverantörer i vattenfrågor, vilket underlättar mycket för leverantörerna.

I dag kryllar det av vattenrelaterade samarbetsinitiativ för näringslivet. Henrik Lampa tycker att det är viktigt att man hittar det som passar företaget bäst och att man nöjer sig med ett eller ett par samarbeten.
–  Jag hoppas verkligen att det kommer mer standardisering på vattenområdet, så att man inte gör samma misstag som koldioxidinitiativen gjorde. Ett viktigt budskap på höstens World Water Week i Stockholm var just att alla måste prata ihop sig så att man kan skapa gemensamma standarder.

Henrik Lampas viktigaste budskap till alla företag som vill arbeta med vattenfrågor är att man måste komma ihåg att det handlar om ett förändringsarbete och att vatten är viktigt ur ett hållbarhetsperspektiv. I dag talas det mycket om vattenfotavtryck och sätt att räkna hur mycket vatten varje nation, företag och produkt konsumerar.
– Ibland blir det så mycket fokus på footprinting och insamling av data. För att arbetet ska bli verkligt värdefullt måste man ju skapa verklig förändring också.

Artikeln är tidigare publicerad i Miljöaktuellt nr 8-2009.

Jon Rohne

jon.rohne@aktuellhallbarhet.se

Ämnen i artikeln:

Erfarenheter Csr

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.