Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag07.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Erfarenheter: Så arbetar SKF med hållbarhet

Publicerad: 28 April 2010, 09:45

Ett starkt engagemang i ledningen och kort tid mellan beslut och massrörelse. Det är SKF:s nycklar till ett effektivt hållbarhetsarbete.


Ämnen i artikeln:

Erfarenheter Csr

Ett starkt engagemang i ledningen. Kort tid mellan beslut och massrörelse. Ihärdighet. Det är receptet bakom kullagertillverkaren SKF:s framgångar inom hållbarhetsarbetet.

Sedan den första miljöchefen tillträdde i slutet på 80-talet har det hänt mycket, men för tre år sedan hände något unikt.
– Vår koncernchef såg faran i att miljöarbete skulle förbli en aldrig så viktig specialistfunktion och ville i stället få det att bli en integrerad del av ledningsarbetet. Han gav mig uppdraget att fixa det, berättar Bengt Olof Hansson, vice president för Corporate Sustainability på SKF.
– Det blev inget unikt, men däremot hemkokt och kallades SKF Care för att ha en chans att överleva och omsättas i handling. För det finns alltid en risk att ”trebokstavskombinationer” som csr och tqm blåser förbi, men ingen annan än vi själva kan få SKF Care att gå över.
– Och för att få långsiktighet måste det finnas tydliga kopplingar till kunden och affären. Om du frågar koncernchefen Tom Johnston om csr är lönsamt så skulle han säkert säga: ”Ja, eftersom SKF Care är en ledstjärna i vårt affärsarbete och SKF är lönsamt så är naturligtvis SKF Care lönsamt.”

SKF Care är en internt skapad definition av hållbarhet, som inbegriper områdena affärsomsorg, miljöomsorg, medarbetar­omsorg och samhällsomsorg – och varje område har specifika fokus och mål för att driva fram ständiga resultatförbättringar.

Vad innebär det rent konkret för verksamheten?
– Inom business care jobbar vi med livscykelbegreppet och håller nu på att ta fram livscykelanalyser för många produkter. Vi tittar alltså på hur våra produkter vandrar från gruvan till stålverket till fabriken för att slutligen bli inbyggd hos kunden. Då får vi veta i vilken mån den betalar tillbaka sin miljöskuld – och det gör de. Vi har också börjat med ”design for enviroment” – hur man ska jobba in hållbarhetsfrågorna redan i designen av  nya produkter. Vi jobbar också väldigt mycket med hur vi får in affärsetik och hållbarhetsfrågorna i leverantörskedjan, vi reviderar våra leverantörer och så vidare.

Vad har du för råd till en csr-chef utan engagerad ledning?
– Byt antingen företag eller ledning. Det kan låta drastiskt, men jag tycker att vara miljöchef eller hållbarhetschef på ett företag som inte tar frågorna på största allvar är att kasta bort sitt engagemang. l

Mikael Salo

mikael.salo@aktuellhallbarhet.se

Ämnen i artikeln:

Erfarenheter Csr

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.