Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Ett steg närmare globalt utsläppssystem för flyg

Publicerad: 2 Mars 2016, 08:24

Foto: Wikimedia Commons, https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Boeing_747-8_N747EX_First_Flight_2-8-2010.jpg

I förra veckan kom FN:s flygorgan Icao ett steg närmare ett globalt system för att begränsa flygets utsläpp.


Ämnen i artikeln:

EuFlyg

Nyligen beslutade FN:s flygorgan Icao om en ny koldioxidstandard som ställer tekniska krav på nyproducerade flygplan från 2020 och på flygplan som redan är under produktion från 2028. Ett formellt beslut sker under våren, men frågan är i praktiken avgjord.

Samtidigt förs sedan 2013 svåra diskussioner om ett globalt marknadsbaserat styrmedel som ska reglera det internationella flygets klimatpåverkan. På högnivåmötet som nyligen avslutades i Montreal diskuterades ett förslag som bygger på klimatkompensation. Grunden är ett tak för flygets utsläpp efter 2020. Flygbolagen ska enligt modellen köpa utsläppskrediter motsvarande utsläppsökningarna efter 2020. Vilken sorts utsläppskrediter det handlar om – frivilliga, CDM eller de som kommer att finnas inom ramen för Parisavtalet – är ännu oklart, berättar Therése Sjöberg, sakkunnig på Transportstyrelsen och Sveriges expert i förhandlingarna.

– Diskussionen om bördefördelningen i branschen påminner om den i klimatförhandlingar, där utvecklings- och tillväxtländer vill ha kompensation från de redan utvecklade länderna. En grundprincip inom flyget är dock att alla som flyger på samma flyglinjer ska ha samma förutsättningar.

En möjlig lösning som diskuteras är att utgå från branschens totala utsläppsökning och fördela utifrån bolagsstorlek. Men frågan om hur bördefördelningen ska se ut är långt ifrån klar, poängterar Therése Sjöberg.

EU har efter protester från USA och Kina pausat inkluderandet av utomeuropeiska flygningar i sitt handelssystem i väntan på ett globalt styrmedel. Enligt utsläppshandelsdirektivet ska en översyn ske efter Icaos beslut som väntas på flygorganets generalförsamling i höst.

– Vi som jobbar med det globala systemet har en nära koordinering mellan medlemsstater och EU-kommissionen. Om parlamentet skulle rösta ner ett internationellt överenskommet system kan förhandlingarna gå om intet, säger Therése Sjöberg.

Fakta/ Hur bindande blir det globala styrmedlet?

Här finns ännu inga beslut. Ett alternativ är att låta beslutet bli en helt ny och egen konvention vid sidan av Chicagokonventionen som reglerar den internationella luftfarten. Enligt Therése Sjöberg skulle det resultera i ett rättsligt bindande avtal men skulle troligtvis ta flera år att genomföra och ännu längre för tillräckligt många medlemsstater att ratificera för att avtalet ska träda i kraft. Därför har många övergivit den här tanken. En annan lösning är att utforma beslutet som en så kallad Icao Assembly Resolution, som sedan antas av Icaos medlemsstater. Här saknas rättsliga sanktioner men grunden är att staterna förbinder sig att följa överenskommelsen.

Det nya globala styrmedlet kommer att behöva omfatta regler för övervakning, rapportering och verifiering av flygbolagens utsläpp och bränsleförbrukning samt för inköp av utsläppskrediter. Här finns möjligheten att göra standarder inom ramen för Chicagokonventionen. De blir inte rättsligt tvingande men Icaos medlemsländer kan välja att begränsa tillträde till sina flygmarknader för stater som inte lever upp till standarderna. Enligt Therése Sjöberg är det här den mest troliga vägen framåt.

Fakta/ Icaos fyrstegsprincip

Icao jobbar med en fyrstegsprincip för att minska flygets klimatpåverkan.

- Tekniska förbättringar inom flygplan och motorer, något som den nya koldioxidstandarden ska driva på.
- Operativa förbättringar, exempelvis genom så kallade gröna inflygningar eller genom att välja den kortaste flygvägen.
- Större andel biobränslen. Här är utbudet av bränsle en stor utmaning.
- Marknadsbaserat styrmedel för klimatkompensation, som också siktar mot att driva på tekniska förbättringar av flygplan och motorer, biobränsleanvändning och operativa åtgärder.

Martina Frisk

Ämnen i artikeln:

EuFlyg

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.