Klimat
EU ett steg närmare skärpta svavelkrav
Publicerad: 21 maj 2012, 08:46
Parterna överens om sjöfarten
Ämnen i artikeln:
SjöfartFartygsbränsle för den internationella sjöfarten innehåller mycket höga svavelhalter – hundratals gånger högre än gränserna för vanligt fordonsbränsle.
Utsläppen är skadliga för både hälsa och miljö.
I höstas beslutade sig parterna i FN:s sjöfartsorganisation IMO (International Maritime Organization) för att sätta upp en gräns på maximalt 0,1 procent svavel i bränslet på fartyg som färdas i Östersjön och Nordsjön.
Efter det har förhandlingarna fortsatt i EU. Efter ett möte i förra veckan mellan företrädare för parlamentet, kommissionen och medlemsländerna finns nu en uppgörelse framme – som följer riktlinjerna från IMO.
Överenskommelsen innehåller även en gräns på maximalt 0,5 procent svavel till 2020 som gäller alla EU-vatten, rapporterar nyhetstjänsten ENDS.
Medlemsländer och EU-parlamentet måste godkänna uppgörelsen innan den får laga kraft.
Ett lågsvavelhaltig bränsle kommer att bli mycket dyrt för branschen. Sjöfartsindustrin varnar för att det kommer att råda brist på sådan till år 2020.
Erik Klefbom