Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

EU överens: Så mycket ska utsläppen från bilarna minska

Publicerad: 18 december 2018, 11:55

Foto: News Oresund/ Flickr

EU-parlamentet och medlemsländerna är nu överens om att minska utsläppen från nya bilar med 37,5 procent till år 2030. Utsläppen från lätta nya lastbilar ska minskas med 31 procent till samma år.


En överrenskommelse om bilars utsläpp gjordes på måndagen mellan EU-parlamentet och medlemsländerna. EU-kommissionen hade tidigare föreslagit en att utsläppskraven skulle sättas till 30 procent till år 2030. EU-parlamentet hade istället föreslagit 40 procent. Överenskommelsen på måndagen blev en kompromiss om 37,5 procent. Parterna kom också överens om ett delmål om att utsläppen från både bilar och skåpbilar ska minska med 15 procent till år 2025.

Kommentarer efter beslutet visar att ingen aktör verkar helt nöjd med kompromissen. Enligt miljörörelsen är målen för lågt satta och många menar att den nya överenskommelsen kommer att göra det svårt att nå EU:s klimatmål.

Bilindustrin anser å sin sida att målen i överenskommelsen är för högt satta för att vara realistiska. Bilbranschen är också kritiska till att EU:s utsläppsregler inte innehåller några morötter för bilindustrin att producera fler elbilar.

Miljöorganisationen Transport & Environment, T&E, skriver att den nya överenskommelsen innebär att ansvaret för att få ner transportsektorns utsläpp nu läggs på nationella och kommunala beslutsfattare.
“Bilindustrins framgångsrika torpedering av ambitiösa utsläppsmål för transportsektorn betyder att regeringen nu måste göra mycket mer för att få ner transportutsläppen på nationell nivå”, säger T&E:s ansvarige för rena fordon, Greg Archer, i en kommentar.

Den gröna gruppen i EU-parlamentet är emellertid nöjd med att kompromissen låg närmare parlamentets förslag om hårdare krav på utsläppsminskningar.
– Efter långa och svåra diskussioner med medlemsstaterna och kommissionen har den gröna partigruppen och Europaparlamentet lyckats få mycket större utsläppsminskningar än vad som ursprungligen var tänkt. Det är jag glad över, men såklart inte nöjd med, säger EU-parlamentarikern Jakop Dalunde (MP) som förhandlat lagstiftningen för den gröna partigruppen.

Jakop Dalunde är också kritisk till den europeiska bilindustrins hållning till de nya kraven.
– Jag tror den europeiska bilindustrin kraftigt underskattar risken för att de blir omsprungna i den internationella konkurrensen, om de inte genomför en kraftfull omställning. Idag är bara två av världens topp tio främsta tillverkare av elbilar europeiska. Genom att stödja högre mål hade EU inte bara värnat klimatet utan även framtiden för Europas bilindustri.

Jon Röhne

jon.rohne@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.