Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag08.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

EU ska rädda digital historia

Publicerad: 19 Februari 2009, 07:19

Risken är stor att den epok som kallas informationsåldern blir den som lämnar minst information efter sig. Våra efterlevande får ta hand om oläsbara databand, disketter från bortglömda maskiner och spel från försvunna system.


Men ett EU-stött projekt vid universitetet i Portsmouth kan bli räddningen. Målet är att bygga en universell emulator som ska kunna tolka multimedia, webbsidor, textfiler, databaser och spel, oavsett på vilken plattform de skapades.

Det finns idag emulatorer för specifika datorer och som härmar tillexempel en Commodore 64 i en vanlig pc. Det finns till och med emulatorer för kodmaskinen Enigma och en av världens första datorer, Mark 1 från universitetet i Machester. Men nu lovar alltså kollegerna från Portsmouth ett allmängiltigt verktyg.

Ett första problem blir att hitta läsmekanismer som kan överföra ettor och nollor från de diskettformat som dominerat, från 1970-talets åttatummare, 1980-talets femånkvartare och deras efterföljare treåhalvorna. Och sedan skriva program som kan tolka informationen. Textfiler, kalkylark och databaser är kanske det minsta projektet. Spel kan bli värre.

Datorhistorikern David Andersen i Portsmouth påpekar att nästa år har vi producerat digital information i en mängd som 18 gånger större än innehållet i samtliga böcker som tryckts i historien. Projektet Keep (Keeping Emulation Environments Portable) får fyra miljoner euro och driv förutom av Andersen av Janet Delve och spelexperten Dan Pichbeck.

Pär Rittsel

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.