Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Europa storsatsar på tungt transportflyg

Publicerad: 10 Februari 2009, 05:59

Det duger inte att Europas försvar är beroende av amerikanska transportplan. Nu kommer Airbus A400M.


C-130 Hercules har dominerat marknaden för tunga militära transporter länge nog tycks det och nu har Airbus gått ut med ett modernt multiroll transportflygplan för att ersätta de åldrande C-130 Hercules och C-160 Transall. Hercules började trots allt levereras redan 1956.

A400M ska klara dubbelt så mycket last som föregångarna och ska klara:

> Strategisk drift (lång räckvidd, hög kapacitet, hög marschhastighet)
> Taktiska uppdrag (landning på mjuka fält, självständig markhantering, flygning på låg höjd med låg hastighet, luftlandsättning)
> Lufttankning (kan både ta emot och leverera bränsle)

A400M är konstruerad efter samma standard som ett civilflygplan, med tillämpliga militära tillägg. Flygplanet är konstruerat enligt senaste tekniska metoder, med bland annat:

> Fly-by-wire med styrning med joystick
> Fligt envelope protection-system, som redan finns i kommersiella plan från Airbus
> Omfattande användning av kompositplaster i skrovet
> Högpresterande turbopropmotorer som medger drift och trafikkontroll tillsammans med civilflyg
> Högt monterade landningsställ som medger start och landning på korta, obelagda startbanor

Head-up-displayer i A400Ms glascockpit. Och denna underbara bild i full upplösning hittar du på http://www.airbusmilitary.com/gallery/a400mcockpit26000.jpg

Motorerna är TP400 från EuroProp International (EPI) är en treaxlig turbinpropellerkonstruktion som driver en åttabladig propeller med fem meters diameter. Motorn utvecklar 11.000 hkr vid start och är den starkaste turbopropmotor som byggts i västvärlden. Planet har fyra sådana motorer, som gör att det kan flyga både på 37.000 fots höjd i hastigheter på mellan Mach 0,68 och 0,72 och samtidigt har möjligheten att flyga på så låga hastigheter som 110 knop (som ett sportflygplan) vid 5000 fot.

A400M kan starta och landa på mjuka, oasfalterade underlag, dvs öken.

Planet är ungefär 44% snabbare än Hercules, tar 86% mera last och flyger 68% längre med 20 tons last.

A400M är redan bokat av Belgien, Frankrike, Luxemburg, Tyskland, Spanien, Turkiet, England, Malaysia och Sydafrika. Totalt har Airbus nu order på 192 plan. Tänk om Gripen haft det lika lätt!

Är det inte vackert?

Jörgen Städje

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.