Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.03.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Experten: ”För många vrålåk på båtmässan”

Publicerad: 15 Februari 2012, 12:58

Miljöperspektiv saknas helt på båtmässan i Göteborg anser chef på Havs- och vattenmyndigheten.


Ämnen i artikeln:

Båtbottenfärg

Efter att ha jobbat med vatten- och miljöfrågor kring Östersjön i decennier for enhetschefen Thomas Johansson för första gången på en båtmässa. Vad han såg förvånade honom. Den ena 300-hästarsmotorn radades upp efter den andra, men mycket svårt att hitta och se miljöinitiativ och -produkter.
‒ Och visserligen är själva idén med båtbottenfärger att de ska innehålla lite gift så att havstulpaner och alger inte växer på skroven. Och visst ökar bränsleförbrukningen med mycket påväxt, men alla de här gifterna är ju inte bra, säger Thomas Johansson till Miljöaktuellt.

Under mässans sista dag skickade han ut sina medarbetare på spaning efter utställare med miljöfokus. Resultatet blev magert: rengöringsanläggningar till spolplattor, en utställare som planerade att sälja en hybriddriven båt, bottentäckningsduk samt Aspens alkylatbensin.
‒ Alldeles för lite och alldeles för svårt att hitta, tycker jag. Många fritidsbåtsägare har i grunden ett starkt miljöengagemang och branschen borde må bra av att visa upp sina miljöinitiativ, säger Thomas Johansson.

Vilka önskeprodukter skulle du vilja se nästa gång du är på båtmässa?
‒ Motortekniken skulle kunna utvecklas med mer bränslesnåla och mindre motorer. Alla lösningar där man minskar användandet av båtbottenfärger är intressanta. Mässchefen hade ett intressant påpekande att det finns innovativa lösningar som exempelvis solceller och vindsnurror, som kunde bli basen i ett ”miljötorg” vid nästa års mässa, konstaterar Thomas Johansson.

Jesper Gunnarsson

Ämnen i artikeln:

Båtbottenfärg

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.