Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag08.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Extinction Rebellion: Vi tvekar inte att driva aktioner mot enskilda företag

Publicerad: 24 Januari 2020, 11:41

Extiction Rebellion vid en tidigare aktion i Stockholm.

Foto: Jana Eriksson, XR/Wikimedia Commons

Extinction Rebellion riktar sig i dag för första gången mot ett stort företag i en aktion på Sveriges gator.


När Göteborgs Filmfestival invigs i dag med Volvo Cars som huvudsponsor genomför aktivistgruppen Extinction Rebellion en klimataktion mot bolagets bristande ansvarstagande för den pågående klimatkrisen.

Aktionen kommer efter en ökad diskussion om stadsjeepar och klimatet. Bland annat har SVT de senaste dagarna granskat bolagets satsning på försäljning av stadsjeepar och hur den gynnas av en ny svensk utsläppsgräns för klimatbonusbilar. 

– Vi vill belysa Volvos bristande klimatansvar och samtidigt vill vi passa på att kritisera filmfestivalens val av sponsorskap. Det känns som att Göteborgarna tror att Volvo är bra och tar sitt klimatansvar. Vi vill slå hål på den myten, säger Jessica Lovell, presskontakt på Extinction Rebellion, till Aktuell Hållbarhet.

Extinction Rebellion har inte tidigare riktat aktioner mot enskilda företag. Är det här en kursändring? 

– Frågan om vilka vi ska vända våra aktioner mot är något vi inom Extinction Rebellion diskuterat ganska mycket. Aktionen mot Volvo är på sätt och vis också riktad mot politiker och regeringen, som ju gjort mycket för att skapa förutsättningar för Volvos verksamhet. Extinction Rebellion är mer en folkrörelse än en formell organisation, och vi i Extinction Rebellion i Göteborg kan mycket väl tänka oss att också i framtiden genomföra aktioner mot enskilda företag, säger Jessica Lovell till Aktuell Hållbarhet.

”Volvo har under de senaste tio åren fördubblat sin produktion av fossildrivna bilar. Till råga på allt släpper varje fossilbil ut mer koldioxid nu än för tio år sedan. Mellan 2017 och 2018 ökade de genomsnittliga utsläppen från Volvo Cars nybilsförsäljning med 8 gram koldioxid per kilometer, den största ökningen för det året bland alla biltillverkare med 250 000 registrerade bilar. Volvo har dessutom tredubblat försäljningen av stadsjeepar (SUV) mellan 2009 och 2018. Under samma period steg SUV-försäljningens andel från 25 procent till dagens 63 procent, för att 2019 slå nytt försäljningsrekord”, skriver Extinction Rebellion i ett pressmeddelande.

Volvo Car Sverige tackade nej till en intervju med Aktuell Hållbarhet och skickade istället följande kommentar via presschefen Karin Wik:

”I Sverige är Volvo Cars mest säljande modeller familjekombibilarna V60 och V90, som är populärare än våra suvar. Tittar vi globalt är det suvar som i högst grad efterfrågas av våra kunder, och det är en efterfrågan vi vill möta. Men oavsett bilmodell så vill och ska Volvo Cars ta ansvar för miljöpåverkande utsläpp från våra bilar. Vår strategi för detta är elektrifiering. Idag finns alla Volvo Cars modeller som laddhybrider, och vi har lanserat vår första rena elbil, suven XC40. Vårt mål är att hälften av vår totala försäljning år 2025 ska bestå av rena elbilar, resten av elektrifierade hybrider”, skriver Karin Wik, presschef för Volvo Car Sverige, till Aktuell Hållbarhet.

Pernilla Strid

pernilla.strid@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.