Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

”Extremhögerns framväxt största hindret för en cirkulär ekonomi”

Publicerad: 27 juni 2018, 08:09

Spridningen av extremhögerns egocentriska åsikter är det största hindret i omställningen till en cirkulär ekonomi. Det menar Ad Lansink, upphovsmannen till den berömda avfallshierarkin som har haft stor inflytande på svenska och europeisk avfallslagstiftning. Nu menar han att modellen har spelat ut sin roll och behöver anpassas till en cirkulär ekonomi.


Det är viktigt att erkänna att naturlagar är naturlagar som inte går att ändra på. Därför är det inte möjligt att nå 100 procent cirkulär ekonomi. Det säger avfallshierarkins upphovsman, Adrianus ”Ad” Lansink, som var på besök i Stockholm under förra veckan.

Ad Lansink menar att det är viktigt att inte sätta förväntningar kring cirkulär ekonomi som inte är möjliga att uppnå. Samtidigt är han kritisk till att det ännu finns politiker och företagsledare som pratar mer än de agerar i den cirkulära omställningen.
– Jag har blandade känslor om cirkulär ekonomi av den anledning att en del personer tror att problemet är löst bara för att man pratar om cirkularitet. Många pratar mer än de agerar, säger Ad Lansink.

Ad Lansink.

Ad Lansink lanserade sin berömda avfallshierarki, även kallad avfallstrappan, i Nederländernas parlament 1979. Modellen har fått stort internationellt genomslag och influerat såväl Sveriges som EU:s lagstiftning kring avfallsområdet.

Nu arbetar han med att sprida budskapet att hans modell behöver uppdateras för att anpassas till en cirkulär omställning av ekonomin. Han menar att trappans första steg – minimera avfallet, återanvänd och återvinn – fortfarande är aktuella medan de senare stegen kring energiåtervinning och deponi behöver utvecklas för att alla resurser verkligen ska tas om hand.

Den främsta utmaningen för att ställa om till en cirkulär ekonomi ligger emellertid inte hos företagen, menar Ad Lansink. Detta eftersom han ser en positiv utveckling då storföretagen har enats om vikten av att ställa om till en cirkulär ekonomi.
– De stora företagen rör sig i rätt riktning, med svenska IKEA som ett bra exempel. Men de mindre företagen är inte alltid lika övertygade, och ibland är det väldigt svårt att få dem att acceptera cirkulära modeller, säger Ad Lansink.

Istället menar han att den stora utmaningen är att få stöd för den cirkulära ekonomin i samhället och till viss del bland politiker.
– Den främsta utmaningen ligger hos samhället. Många människor lägger tid på att sortera och separera för återvinning, men samtidigt finns det en växande grupp av människor vars åsikter rör sig mot det extremhögra politiska spektrat. De förnekar klimatåtgärder samtidigt som deras tankesätt är väldigt egocentriskt och högerliberalt, säger Ad Lansink.

Tobias Persson

tobias.persson@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.