Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Få svenskar kan tänka sig att avstå från att flyga utomlands

Publicerad: 1 November 2018, 18:31

Foto: leshapyx/Pixabay

96 procent av svenskarna uppger att de är beredda att göra livsstilsförändringar för att minska sin klimatpåverkan. Men förhållandevis få kan tänka sig att avstå från att flyga utomlands. Det visar en ny undersökning.


Ämnen i artikeln:

KlimatförändringarVäxthuseffekten

Enligt undersökningen som genomförts av Sifo, på uppdrag av resebyrån Ticket, kan en överväldigande majoritet av svenskarna tänka sig att förändra sitt beteende för att värna om klimatet. Oftast handlar det om mindre förändringar i vardagen. När det kommer till det som uppfattas som större uppoffringar, som att avstå från utlandsresor eller shoppa mindre, är förändringsviljan betydligt mindre.

Det som flest svenskar kan tänka sig göra för att minska klimatpåverkan är enligt undersökningen att sopsortera, 51 procent. På andra plats kommer att minska sin plastanvändning, 48 procent. På tredje plats kommer att äta mer lokalproducerat och säsongsanpassat 48 procent. Det är dock betydligt färre som kan tänka sig att dra ner på köttet, 28 procent.

Att avstå från att ta flyget inrikes kan 23 procent av de tillfrågade i undersökningen göra. Men endast 10 procent av svenskarna kan tänka sig att avstå från att ta flyget utomlands.

Vilka insatser människor är beredda att göra för att minska sin klimatpåverkan skiljer sig mellan ålder och kön. Personer i åldern 41-50 år är mest benägna att sopsortera, medan åldersgruppen 18-30 är mest villiga att avstå från att flyga inrikes. Fler kvinnor än män kan tänka sig att minska sin köttkonsumtion. Det är också fler boende i storstäder som kan tänka sig att dra ner på köttet, jämfört med boende på landsbygden.

Lina Rosengren

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.