Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Facket: ”Slå samman Volvo och Saab”

Publicerad: 10 December 2008, 06:26

Att slå samman Volvo och Saab är räddning för de båda bilbolagen. Det menar Sveriges Ingenjörer.


I en debattartikel i Svenska Dagbladet lägger Håkan Danielsson och Magnus Sundemo, som representerar tusentals ingenjörer via Akademiker­klubbarna Sveriges Ingenjörer vid Volvo Cars och Saab Automobile, fram förslaget om att Volvo och Saab bör bilda ett gemensamt bolag och på så sätt klara sig ur krisen. Det skulle frigöra kreativitet och ge ny fart och vitalitet till den svensk fordonsindustrin.

”Beskeden från Ford och GM om att sälja Volvo och Saab kan förlösa stor kreativitet och lägga grunden till en nödvändig omstart för svensk fordonsindustri. God ingenjörskonst har genom åren lagt grunden för både ny teknik och nya modell­program”, skriver det.

Genom tiderna har den svenska bilindustrin legat i framkant gällande teknisk innovation, bland annat gällande hur trepunktsbältet blev det synliga beviset på ett brett säkerhetstänkande. De svenska bolagen var också bland de första att i slutet av 1980-talet möta hårda utsläppskrav med ny teknik.

Men innovationshungern förlamades i och med det amerikanska övertagandet.

”De senaste åren har varit frustrerande. Vi har sett hur avancerade tekniska lösningar stoppats eller skeppats iväg och inte kommit till användning för att möta de krav konsumenter och myndigheter ställer idag”, skriver Håkan Danielsson och Magnus Sundemo.

Ett sammanslaget nytt bolag hade fått fart på innovationerna igen på ett kostnadseffektivt sätt.

”Vi är tillräckligt stora för att få skal­fördelar på i princip alla komponenter som är avgörande för ett konkurrenskraftigt tillverkningspris”.

Samtidigt menar de att de skalfördelar som utlovades genom att gå samman med nya stora utländska ägare har varit våldsamt överdrivna.

Fackrepresentanternas krav på regeringen är att engagerar sig mer kraftfullt i frågan om ägandet av bilföretagen. Det innebär inte att staten måste vara ägare till fordonsindustrin.

”Vi menar att sökljuset för framtida ägare måste riktas mot en lösning där industriell kompetens och kapital genereras nordiskt och där de båda varumärkena återfinns i ett nytt gemensamt bolag med en ny pluralistisk ägarstruktur”, framhåller Håkan Danielsson och Magnus Sundemo.

Johan Nylander

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.