Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Färre företag säljer ål – men fortfarande problem

Publicerad: 12 December 2014, 11:41

Medvetenheten kring ålen har ökat. Men försäljning av den utrotningshotade fisken är fortfarande utbredd i södra Sverige och på sushirestauranger.


Ämnen i artikeln:

Världsnaturfonden WwfHåkan WirténMiljöaktuelltInger Näslund

Den här artikeln publicerades i omvärldsbevakningen Miljöaktuellt Idag den 12 december.

I år var det femte gången som Världsnaturfonden WWF:s ringde runt till butiker, grossister och restauranger för att se om de säljer den utrotningshotade ålen. Av de 110 företag som kontaktats är det en majoritet som inte säljer ål.

– Medvetenheten har helt klart ökat om att ålen är hotad och många har plockat bort den från julbordet och menyerna de senaste åren. Det är hoppfullt och ett steg i rätt riktning, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på WWF, i ett pressmeddelande.

En tydlig trend är att färre än tidigare har ål på julbordet medan den rödlistade fisken fortfarande är vanlig i södra Sverige, där traditionen är stark. Ålen är också vanlig på sushirestauranger.

– Det är en olycklig utveckling och visar att vi har nya utmaningar framför oss. Många säger att ålen är odlad och inte vildfångad, men det är i grunden samma hotade bestånd den kommer ifrån, säger Inger Näslund, expert på marint och fiske på Världsnaturfonden WWF, i ett pressmeddelande.

WWF betonar att ål inte kan förökas i fångenskap och att odlad ål är ung, vildfångad ål som matas för att bli större.

Läs vilka företag som fortfarande serverar ål här.

_________________________________________

TIPS PÅ UTBILDNING:

FRAMTIDSÄTARNA
– HÅLLBARHET I LIVSMEDELSSEKTORN

17 mars 2015

Martina Frisk

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.