tisdag7 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

Femårsjubiluem på Mars

Publicerad: 5 januari 2009, 06:09

Marsbilarna firar fem år på världens svåraste arbetsfält.


Och världen är inte Jorden utan planeten Mars, med nattkyla på ned till minus 110, nästan inget atmosfärstryck, koldioxidsnö och dammstormar som täcker fordonen av och till.

Den tredje januari 2004 landade Spirit och körde ut på marsytan och började se sig omkring. 21 dagar senare landade kompisen Opportunity och hela NASA stod upp och jublade.

Trots en programbugg som slog ut bilarna under de första dygnen (minnet fullt, förståss), vilken så förtjänstfullt ordnades av operativsystemleverantören Wind River Systems och tankades upp, och ett låst framhjul, fortsätter de små krabaterna sin framfart över Marsytan utan att någonsin ge upp. Opportunity har nu fungerat oklanderligt i 1687 marsdagar.

Kratern Victoria och den väg Spirit tillryggalagt där. De nya högupplösta satelliterna kan visa fordonen och deras hjulspår direkt.

De kan visserligen sluta fungera när som helst och ingen kan klaga eftersom garantin har gått ut för länge sedan. Bilarna var bara konstruerade för tre månaders drift, men projekttiden har fått utökas många gånger sedan dess. Allt mera automatiserade metoder för styrning har tillkommit, bland annat med hjälp av högupplösta satellitbilder, och antalet vetenskapsmän i truppen har minskat, allt för att minska kostnaderna i projektet.

Klipputsprånget St. Vincent i kratern Victoria.

(De flesta ägnar sig numera åt Cassini vid Saturnus, eller New Horizons. Jag minns hur en Marsbilsforskare vid mitt besök nästan slickade glaset på montern med en cassinimodell och meddelade att han sagt upp sig från marsprojektet och skulle börja med Cassini, för "det var grejer, det”.)

Hittills har de små bilarna försett oss med fler än 250.000 bilder och panoraman i synligt och infrarött ljus, temperaturmätningar, filmsekvenser och mikroskopbilder. Bilarna har sammanlagt kört mer än 21 kilometer, klättrat uppför ett berg, åkt ned i flera kratrar, klarat sig igenom otaliga sandstormar och överfört totalt 36 gigabyte data till Jorden. Nya metoder för radiokommunikation mellan Mars, satelliter och Jorden har provats och en av bilarna hjälpte till i felsökningsarbetet när satelliten Mars Express utsattes för övertemperatur och avled. Tack vare marsbilarna (och den senare Phoenix) kan vi nu vara helt säkra på att Mars en gång haft flytande vatten på ytan. Satellitbilder har bekräftat detta, nu när vi vet vad vi ska titta efter.

Verktygsarmen med mikroskop, slipapparat och röntgenspektrograf.

NASA ger inte upp utan hittar på helt nya projekt för marsbilarna för 2009. Marsvintern är just slut, Spirit är fortfarande täckt med damm och väntar på en ny storm som kan sopa rent, annars blir det ont om ström. Opportunity kom däremot ur vintern alldeles renblåst och håller på att bygga upp sin energireserv. Nya kratrar väntar de båda maskinerna och den mest spännande verkar vara kratern Goddard som inte tycks vara en nedslagskrater utan snarare en slocknad vulkan. Någon sådan har man inte stött på tidigare.

Det låsta hjulet som Spirit har dragits med har inte varit helt av ondo heller. Spåren efter detta hjul drog upp en del ljus kiseldioxid som verkar vara resterna av en varm källa eller liknande.

Dessutom var det i år 40 år sedan Apollo 8 tog en sväng runt månen och tog med sig bland annat den berömda bilden av Jorden som går upp bakom Månens horisont (http://teknik360.idg.se/2.8229/1.197145/nasa-aterupplivar-gammal-bildskatt). Apollofärderna hade sina problem och olyckor, men den värsta av dem alla, den att Apollo 13 sprängde en syrgastank på väg mot Månen men ändå klarade sig tillbaka till Jorden med alla astronauter oskadda, ska inte ses som ett lyckokast, utan ett utslag av absolut ingenjörskonst, en förmåga att tänka kallt och planera i en tidspressad, livshotande situation. NASA är en ”can-do”-organisation som inte väjer för något.

Njut av alla fantastiska bilder på: www.nasa.gov/mission_pages/mer/index.html

Jörgen Städje

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev