Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

FI vill inte ha mer hållbarhetsreglering för banker – förespråkar frivillighet

Publicerad: 27 November 2015, 11:24

De stora bankerna i Sverige tar hänsyn till miljö och hållbarhet i sin kreditgivning, men mer behöver göras, enligt en ny rapport.


Ämnen i artikeln:

AffärerCsr

Den här artikeln publicerades den 27 november i Miljöaktuellt Idag.

Finansinspektionen (FI) är nu klara med sin kartläggning av de nio största bankernas interna regler om kreditgivning till företag utifrån ett miljö- och hållbarhetsperspektiv.
– Rapporten visar att bankerna idag tar hänsyn till miljö- och hållbarhetsfrågor i sin kreditgivning. Men vi uppmanar branschen att tydligare beskriva hur hållbarhetsfrågorna hanteras i deras utlåning så att konsumenter enklare kan se vad bankerna gör med deras sparmedel, säger Erik Thedéen generaldirektör för FI, i ett pressmeddelande.

Mer och bättre information till konsumenterna ska dock inte uppnås genom ökad reglering, enligt FI:s förslag. Istället rekommenderas branschinitiativ. I rapporten står att ”de rättsliga förutsättningarna för bankernas agerande på det här området innebär, enligt den genomgång som FI gjort, att de ska väga in de affärsmässiga aspekterna av miljörisken i kreditbedömningen, samt hantera den ryktesrisk som miljörisken kan medföra. Utifrån det som FI sett i bankernas interna regler beaktar bankerna alltså dessa lagkrav.”

Bankerna utgår alltså från den ekonomiska aspekten. En högre miljörisk kan leda till en dålig affär, helt enkelt. Enligt FI har många banker också vidtagit kompletterande åtgärder för att öka hållbarhetsaspekterna i kreditgivningen. Detta är mer vanligt bland större banker och de med internationell verksamhet.

Läs hela rapporten här (pdf).

Martina Frisk

Ämnen i artikeln:

AffärerCsr

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.