Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration
Klimat
Publicerad: 17 December 2012, 09:54
Allt fler företag väljer att kommunicera sin CSR-strategi på webben. Men finansmarknaden vill se mer miljödata, mål och måluppfyllelser.
77 procent av de 150 största bolagen i Europa har publicerat en digital hållbarhetsredovisning för 2011 på företagets webbplats, enligt KWD Webranking 2012-2013. Motsvarande siffra för de största svenska bolagen är bara drygt 50 procent. Men antalet svenska företag som kommunicerar en CSR-strategi på sin webbsida har sedan förra årets undersökning ökat markant från 52 procent till 78 procent, skriver Hallvarsson & Halvarsson i ett pressmeddelande.
65 procent av finansmarknaden efterfrågar idag en specifik CSR-sektion, vilket ligger till grund för undersökningen. Det av finansmarknaden mest efterfrågade kriteriet är miljödata, mål och måluppfyllelser, som 77 procent av undersökningens respondenter är intresserade av. Årets resultat visar dock att endast 37 procent av de största svenska bolagen informerar om miljödata och mål. 21 procent informerar om måluppfyllelse, och bara 7 procent presenterar dessa data tydligt i diagram eller tabeller.
I KWD Webranking har över 750 europeiska bolag poängsatts utifrån vilken information de tillhandahåller på sina webbplatser. Finansmarknadens efterfrågan mäts via en enkät som i år besvarades av 311 finansanalytiker, investerare och affärsjournalister.
Tomas Tirén