Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag14.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Finansprofilen: ”Hållbarhetsarbetet i svenska bolag lider av hybris”

Publicerad: 5 April 2012, 07:05

– I framtiden finns det ingen plats för ohållbara bolag, säger Stina Billinger, hållbarhetschef på pensions- och försäkringsjätten Storebrand. Stina välkomnar även etikfondernas död.


Stina Billinger har på några få år gjort en kometkarriär på Storebrand-koncernen, ett försäkringsbolag och kapitalförvaltare noterat på Oslo-börsen. Hon leder det strategiska hållbarhetsarbetet och driver på för att 400 miljarder kronor både ska förvaltas så lönsamt som möjligt och göra så gott som möjligt.

I senaste utgåvan av magasinet Miljöaktuellt (nr 3-2012) ger hon i en lång intervju sin syn på bland annat finansbranschen och hållbarhetsarbetet i svenska bolag.

– Det har skett en fantastisk utveckling i finanssektorn. I Sverige har de flesta förstått storleken på utmaningen vi står inför, men kämpar med vad man ska göra av insikten. Internationellt sett har vi en lång resa kvar. Det finns alltså aktörer som är allt från helt sovande till tokaktiva med en majoritet av företag som är vakna på väg till aktiva, säger Stina.

Vad är dina förväntningar på branschen? Vad måste ske?
– Etiska fonder är mesigt. Jag tycker alla ska göra som vi och införa en standard som gäller för alla fonder. När jag går in i en affär vill jag jag förstå vad affären har för miniminivå på hållbarhet, vad det bolaget står för. Om de har hela spektrat från skräp till rättvisemärkt har man inte tagit frågan på allvar. Om alla kapitalförvaltare jobbade med att få upp lägstanivån på de krav man ställde på sina investeringar skulle det göra enorm skillnad.

Och vad tycker du om hållbarhetsarbetet i svenska bolag?
– Det lider av hybris och lever nog lite på ett rykte som etablerades för flera år sedan. Hållbarhetsfrågan har till stor del definierats som en riskfråga och drivkraften är minimering av risken för varumärket att kopplas till en skandal. Men framgångsrikt företagande handlar inte om att undvika skandaler utan att genom innovation och hållbarhet skapa ett bättre samhälle fullt med möjligheter.

– För att man ska lyckas krävs det att man arbetar med integrering, integrering och integrering. Högsta ledningen måste markera frågans vikt och alla i organisationen förstå hur deras arbete är kopplat till hållbarhetsarbetet. Sedan måste finansnissarna med på tåget och det enda sättet är att få dem att förstå att det påverkar bolagets värde, säger Stina.

Stina Billinger deltar på konferensen Sustainbility Day den 17 april. Läs mer här. 

Mikael Salo

mikael.salo@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.