Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Finska miniplanet Flynano – världens grej eller bara båg?

Publicerad: 27 Maj 2011, 06:17

Nyheten om det ultralätta planet Flynano sprids över världen. Är drömmen om ett billigt plan utan krav på certifikat – eldrivet om du vill – på väg att bli sann? Eller är det bara en simpel bluff?


Ämnen i artikeln:

CleantechTeknikMiljöteknikGreentechForskningIngenjör

Ett litet finskt flygplan vid namn Flynano får just nu mängder med uppmärksamhet. Från små prylsajter till CNN, alla skriver om den spännande farkosten. Inte minst har Flynano uppmärksammats sedan en prototyp visades upp på den tyska flygmässan Aero nyligen.

Bakom Flynano uppges flygexperten Aki Suokas ligga. Suokas fick, enligt Flynanos hemsida, idén till planets radikala design för tio år sedan. Centralt är planets låga vikt, under 70 kilo, vilket ska göra att planet – beroende på i vilket land det flygs – ska vara befriat från tvång på flygcertifikat. I till exempel Sverige är inte ultralätta flygplan befriade från certifikat. Den låga vikten ska ha uppnåtts bland annat tack vare att planet är byggt i kolfiber. Dessutom saknas landningsställ då Flynano är ett sjöplan som alltså lyfter och landar på vatten.

På riktigt eller inte?

Planet mäter 3,5 meter på längden, 1,3 meter på höjden och dess vingspann är strax under fem meter. Beroende på motortyp är Flynanos topphastighet cirka 140 kilometer i timmen och räckvidden 70 kilometer. Flynano ska levereras med tre motoralternativ där två är bensindrivna med effekter på 24 respektive 30 hästkrafter. Räckvidden för det eldrivna planet är lägre och anges till 40 kilometer.

Och någonstans här slutar på sina håll jublet kring Flynano. Parallellt med glädjen över att ett så litet och enkelt plan kan bli verklighet börjar frågor ställas kring om Flynano överhuvudtaget är på riktigt. I olika artikelforum där Flynano diskuteras frågar sig läsare om det hela är en bluff. Särskilt två områden är föremål för diskussion, planets geometri och dess prestanda i den eldrivna versionen. Motorn uppges leverera 20 kW och det ifrågasätts om planets låga vikt är möjlig med de batterier som krävs för att ge Flynano angivna mått på hastighet och räckvidd. Bedömningarna varierar men konsensus verkar råda kring en nödvändig batterikapacitet på omkring 6 kWh. De nödvändiga litiumjonbatterierna uppskattas därför väga någonstans mellan 30 och 40 kilo. Med bland annat effektregulator och transmission på plats förmodas planets vikt på 70 kilo därför vara omöjlig.

En bild från verkstaden. Bilden tagen från Flynanos webbplats.

När det gäller planets geometri bedöms på flera håll vingspannet på nära fem meter vara för litet. Planet uppges kunna lyfta med en totalvikt på 200 kilo. Avsaknaden av vingpontoner anses dessutom kunna resultera i att planet roterar i starten.

Teknik360 har, hittills utan resultat, sökt representanter för Flynano för att få svar på frågorna. På Flynanos webbplats beskrivs arbetet med planet. Bland annat finns bilder från en plastverkstad där arbete med planets kropp pågår. Det finns också Youtube-klipp som visar Flynano i rörelse i vatten. Bilder på en flygande Flynano saknas, sånär som på ett kort klipp där en modell i skala 1:3 befinner sig i luften. I slutet av april skulle fullskaletester göras, enligt CNN, varpå video från testerna skulle publiceras. Några sådana filmer har inte gått att hitta.

Flynano ska börja säljas i sommar med leverans i början av 2012. Planet ska då kosta mellan 220.000 och 240.000 kronor. För cirka 8.000 kronor kan kunder reservera ett plan. En tvivlare skriver till Teknik360 att ”de pengarna får nog fungerande vingar”.

Det råder alltså osäkerheter kring om Flynano verkligen kan flyga. Tills dess Flynano besvarar Teknik360:s frågor består osäkerheten. Nu frågar Teknik360 dig: Tror du att planet fungerar? Titta på www.flynano.com, gör en bedömning av trovärdigheten och hör gärna av dig med dina tankar.

Jonnie Wistrand

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.