Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Flygbussarnas antibilkampanj belönas internationellt

Publicerad: 26 November 2009, 11:49

Resenärer på vägen mellan Stockholm och Arlanda har under 2009 kunnat bevittna 50 skrotbilar ihopbyggda till en buss. Installationens budskap sprids nu även utomlands.


När Acne Advertising vann Flygbussarnas upphandling för att ta fram ett miljövänligt koncept köpte dom 50 skrotbilar och monterade ihop till en flygbuss.

Budskapet är enligt kampanjen enkelt, en enda buss rymmer ungefär 50 passagerare och kan därför ersätta lika många bilar. Kampanjen kompletterades med en särskild hemsida där byggandet av själva bussen går att följa via en film.

I oktober vann Flygbussarna den internationella vägtransportunionens Special Company Award för sitt innovativa sätt att göra människor medvetna om bussens miljöegenskaper.

De har nu även tilldelats den brittiska utmärkelsen Best International Green Campaign på Green Awards. Priset delas med hamburgerkedjan Max och deras arbete med klimatmärkning och klimatkompensation.

Miljöaktuellt, redaktionen

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.