Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

”Flygresenärers klimatångest kan dämpas”

Publicerad: 23 Februari 2017, 14:58

DEBATT Den aktör som först lyckas kommunicera lockande resor utan att skapa klimatångest hos kunderna placerar sig själv i resemarknadens cockpit, skriver Hanna Berheim och Daniel Hirsch på pr-byrån Westander.


Max Hamburgerrestauranger erbjuder klimatsmarta vegetariska alternativ och Coop uppmuntrar oss att äta kött mindre ofta. Men till vilken reseaktör ska flygresenärer med klimatångest vända sig?

Nu under vintersäsongen är det många svenskar som åker iväg på välbehövliga solsemestrar. Vår passion för att resa syns i statistiken. Förra året ökade antalet utrikespassagerare på Swedavias flygplatser med sex procent, jämfört med 2015.

Samtidigt innebär flygresorna en stor belastning på klimatet. Enligt FN:s luftfartsorganisation ICAO kommer flygets koldioxidutsläpp att mer än trefaldigas till 2040, om inga åtgärder vidtas. Fortsätter vi att släppa ut koldioxid i samma takt som i dag kommer planetens temperatur att ha ökat med 1,5–2,0 grader inom 10 till 30 år.

Det här har de flesta av oss insett. Enligt Världsnaturfonden, WWF, oroar sig tre av fyra svenskar för klimatförändringarna, och enligt Naturskyddsföreningen är nästan tre av fyra svenskar positiva till en klimatskatt på flygresor. De flesta vill inte avstå från att resa, men fler och fler kommer att vilja göra det klimatsmart. Den reseaktör som först erbjuder kunderna en utsläppsminskande lösning har mycket att vinna.

Ett framgångsrikt internationellt exempel är lyx-resorten Soneva på Maldiverna, som klimatkompenserar för alla utsläpp verksamheten ger upphov till – inklusive gästernas flygresor. Ett annat exempel är svenska Jambo Tours som planterar träd, vilket kommuniceras till de kunder som är på gång att boka.

Men att enbart klimatkompensera räcker inte, det krävs mer. Flygplatsföretaget Swedavia, och det nederländska flygbolaget KLM, har bägge engagerat sig för att få till en marknad för fossilfritt biobränsle till flygbranschen. Och svenska BRA flög nyligen med biobränsle mellan Stockholm och Umeå, en fortsättning på kampanjen där de för något år sedan sålde ”biobiljetter” till de som ville flyga mer klimatsmart.

Det finns många goda exempel på klimatansvarstagande, men hittills är det ingen reseaktör som har tagit en tydlig marknadsposition. Det företag som tar ledartröjan i klimatfrågan genom att faktiskt minska sina utsläpp, och aktivt kommunicerar sina insatser, kan stärka sitt varumärke och vinna marknadsandelar. Ett genuint klimatarbete i den egna verksamheten kombinerat med ett sammanhållet budskap om klimatsmarta flygresor i all marknadsföring kommer att locka kunder.

Färre svenskar kommer i framtiden att vilja flyga iväg till solen om resan förmörkas av stora utsläpp. Den aktör som först lyckas kommunicera lockande resor utan att skapa klimatångest hos kunderna placerar sig själv i resemarknadens cockpit.

Hanna Berheim och Daniel Hirsch, pr-konsulter hos Westander

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.