Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

FMV:s mobila flygplats på plats

Publicerad: 17 December 2008, 10:34

Komnät Flygbas och TFE-TWR system nummer två är klar för användning hos Försvarsmakten. Den mobila flygbasen är den första i sitt slag i världen och har kapacitet motsvarande Landvetter.


FMV har levererat den andra kompletta utrustningen till en mobil flygbas till Försvarsmakten, meddelar myndigheten. Överlämnandet gjordes vid F21 i Luleå och sedan tidigare finns ett likadant system vid F17 i Ronneby.

Allt sånär som på landningsbanan lagras i containrar

Flygbasen, byggd av Saab, är modulär och förvaras i ett tiotal containrar. Upplockad och monterad ska utrustningen erbjuda samma funktionalitet som en stationär flygplats, enligt FMV. Systemet ska ha kapacitetet att hantera trafik motsvarande den vid Landvetters flygplats i Göteborg och dessutom vara världsunikt.

– Vad jag vet så finns inte den här typen av fullständigt mobil flygplats någon annanstans i världen idag. Komponenterna i sig finns, men sammansatta i ett mobilt koncept så som FMV har gjort här, det är något helt nytt, säger Jan Sörberg, projektledare vid FMV, till den egna tidningen Protec.

Bakgrunden till de mobila flygbasbataljonerna är de nedskärningar som gjorts i flygförsvaret. Från att ha haft ett stort antal baser och flottiljer spridda över landet finns i dag bara två insatsflottiljer, F17 i Kallinge och F21 i Luleå samt en flottilj för transportplan i Såtenäs. Nu anses ett behov finnas av temporära flygbaser som kan användas vid till exempel nedlagda flygplatser eller avlysta vägavsnitt.

Steg 2 – Ett mobilt trafikledartorn

Flygbasbataljon 08/T, som konceptet heter, är skalbart i fem så kallade tjänsteutbud. I sin enklaste form kan en insats baseras på trafikledning med helt bärbar utrustning. Nästa steg innebär ett mobilt trafikledartorn och banljus. Med det tredje tjänsteutbudet på plats finns även landningsradar.

Flygledartornet bemannat och i drift

Fjärde och femte tjänsteutbudet innebär ett ip-baserat fibernät för data, telefoni och flygledning som knyter samma övriga delar samt en inlygningskontrolltjänst för större insatser med många flygplansrörelser per dygn.

Tester av systemet under två veckor vid FMV:s provplats i Vidsel uppges ha varit till belåtenhet.

Jonnie Wistrand

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.