Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag28.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Folkomröstning ska lösa rödgrön oenighet om Förbifarten

Publicerad: 20 April 2010, 06:53

I dag presenterar det rödgröna ett åtgärdspaket för infrastruktur och kollektivtrafik i Stockholm. Löftet om en regional folkomröstning om den omstridda motorvägen Förbifart Stockholm blir ett sätt att lösa de rödgrönas interna oenighet om projektet.


Ämnen i artikeln:

KollektivtrafikInfrastrukturPolitikFörbifart Stockholm

Socialdemokraterna i Stockholm är tillsammans med det borgerliga blocket för motorvägsbygget, medan Vänsterpartiet och Miljöpartiet vill riva upp beslutet. Oenigheten har varit en knäckfråga för det rödgröna samarbetet, inte bara regionalt utan med potentiella återverkningar även på riksnivå.

I dag presenterar man lösningen: Låt invånarna i Stockholm län avgöra. De rödgröna utlovar en folkomröstning om motorvägsbygget om de vinner valet. Väljarna får rösta på ett av två alternativ som ska kosta lika mycket:

- Bygg Förbifarten som planerat.
- Lägg ned projektet och satsa samma summa pengar på att bygga ut kollektivtrafiken med bland annat nya spår och tunnelbana.

Folkomröstningen ska hållas den 23 september 2012

Förutom folkomröstning tänker de rödgröna genomföra följande satsningar i Stockholmsregionen "i närtid om vi vinner valet":

- Utbyggnad till fyra järnvägsspår mellan Tomteboda och Barkaby med tunnel under Sundbyberg.
- Utbyggnad av tunnelbanan från Odenplan till Norra station/Karolinska.
- Spårväg Syd, en ny förbindelse mellan Kungens Kurva och Flemingsberg.
- Fortsatt dubbelspårsutbyggnad på Roslagsbanan som kommer att möjliggöra 10-minuterstrafik.
- Fortsatt utbyggnad till dubbelspår på järnvägen till Nynäshamn.
- 250 miljoner kronor per år under fyra år till olika satsningar som bussar, signalprioritering, knutpunkter och depåer och fler cykelbanor.

Merparten av åtgärderna ska enligt de rödgröna finansieras av  staten och landstinget gemensamt samt till en mindre del genom trängselavgifter på Essingeleden "som införs senast i slutet av 2011".

Anders Danielsson

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.