Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag09.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Föråldrat synsätt präglar etikdebatt

Publicerad: 21 Mars 2006, 13:48

Att påstå att CSR handlar om att vilja undvika investeringar i u-länder för att de inte håller sig till västvärldens arbetsförhållanden eller att vårt handlande skulle leda till arbetslöshet och fördjupad fattigdom i dessa länder, håller inte, skriver Tonika Hirdman och Sasja Beslik, Banco Fonder.


Det pågår just nu en intensiv debatt om etiken i företagandet och fonder, där vissa röster, bland annat Mats Qviberg, anser att det är dags att "sätta stopp för etikpratet" och att "det är av största vikt att vi stoppar det flummiga etikpratet innan det sätter krokben för företagandet". Påståenden av det här slaget är inget nytt. Vad som är förvånande är att kritikerna riktar sitt ogillande mot ett förhållningssätt som har anammats av näringslivet i stort. Svenskt näringsliv, företag och organisationer, har sedan länge arbetat med ansvarsfrågor i sin verksamhet, ett arbete som både i Sverige och internationellt anses leda till starkare och mer konkurrenskraftiga företag.

Globala finanshus och företag som CityGroup, HSBC, Shell, Pfizer och på senare tid till och med Exxon med många andra, har i allt större utsträckning börjat integrera både sociala och miljömässiga ansvarsaspekter i sin investeringsfilosofi och verksamhet. Inte för att detta är något fint eller ädelt utan för att arbetet med dessa aspekter leder både till minimering av risker och öppnar upp för ökade vinster. Den globaliseringsprocess vi upplever idag handlar om ett ansvarsfullt samspel mellan företag och samhällen. Det handlar om en konstruktiv dialog på både lokal och global nivå. Förverkligandet av den globala visionen om en mer hållbar utveckling bärs inte längre upp av ett antal isolerade aktivister utan just av det internationella näringslivet och kapitalet.
Det är idag inte en fråga OM företagen ska ta hänsyn till dessa aspekter, utan i dagens näringsliv är det en självklarhet, för att företagen själva insett nyttan med det.

Att påstå att CSR (Corporate Social Responsibility) handlar om att vilja undvika investeringar i u-länder för att de inte håller sig till västvärldens arbetsförhållanden eller att vårt handlande skulle leda till arbetslöshet och fördjupad fattigdom i dessa länder, håller inte heller idag. Vi, i egenskap av investerare, tror på att föra en aktiv dialog med företagsledningarna och därmed påverka hur de agerar. Det har vi också gjort med gott resultat under de senaste
åren med BMW, H&M, Ericsson och många andra internationellt framgångsrika företag. För att företagen själva förstår fördelarna med ett ansvarsfullt förhållningssätt. Vi vågar påstå att om företagen själva inte såg vinsten i kronor och ören med att agera ansvarsfullt, skulle våra dialoger med dem inte vara så fruktbara som de är.

Vi använder gärna Enron som exempel på att CSR-frågor är en viktig aspekt för placerare att ta hänsyn till. Som investerare gäller det att göra en seriös analys bl.a. av hur företagen arbetar med CSR. Banco Fonder försökte länge få till stånd en dialog med företagsledningen i Enron om de sociala och miljömässiga ansvarsaspekterna. När Enron inte visade intresse för dessa typer av frågor bedömde vi företaget som en riskfylld investering vilket fick till följd att vi undvek att investera i företaget. Ett ställningstagande som räddade kapital och som gjorde att våra fondsparare klarade sig undan Enrons fall.

Det framhålls också från vissa håll att företagens enda uppgift är att generera vinst. Vi ser dock ingen motsättning mellan socialt/miljömässigt ansvar och lönsamhet. Det handlar inte om att företagen ska agera politiker eller samhällsinrättning. Det handlar om anständigt agerande. Vi tror att de flesta aktieägare har intresse av välskötta företag med gott anseende och vi är övertygade om att ett starkt engagemang för sociala och miljömässiga aspekter på sikt leder till både bättre lönsamhet och konkurrenskraft. Det innebär en
anpassning till den globala verkligheten och en förutsättning i konkurrensen om den unga kompetenta arbetskraften, medvetna kunder och pensionssparare. De företag som i ett tidigt skede integrerat dessa frågor i sin verksamhet kommer då att ha ett tydligt försprång på marknaden. CSR-kritikernas åsikter som förs fram tyder tyvärr på att det fortfarande finns en utbredd okunskap om den positiva kopplingen mellan tillväxt och ansvar.

Av Tonika Hirdman, VD Banco Fonder
Sasja Beslik, Chef etikanalys och socialt ansvarsfulla investeringar,
Banco Fonder

Miljöaktuellt, redaktionen

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.