Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag25.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Förarlösa bilar kan leda till ökade utsläpp

Publicerad: 24 September 2019, 12:02

En förarlös bil från Waymo som testas i San Fransisco. Waymo är ett av de bolag i världen som lägger mest pengar på att utveckla förarlösa bilar, och det bolag som har flest körda kilometer i förarlösa bilar. Waymo är ett dotterbolag till Alphabet.

Foto: Wikimedia/Jusejuju

En utrullning av förarlösa bilar kan leda till ökade klimatutsläpp i europeiska städer, om de inte regleras på rätt sätt. Det är slutsatsen i en ny rapport från miljöorganisationen Transport & Environment.


Förarlösa bilar med optimerade rutter har många gångar pekats ut som en lösning för att minska transportsektorns utsläpp. Men nu varnar Transport & Environment för att en oreglerad utrullning av förarlösa bilar riskerar att öka trafiksektorns utsläpp i europeiska städer med mellan 50 och 150 procent fram till år 2050.

Den Bryssel-baserade miljöorganisationen har använt en egenutvecklad modell för att analysera följderna av en oreglerad utrullning av förarlösa. Modellen visar att förarlösa bilar kan bli så pass billiga att köra att de uppmuntrar folk att resa mer och längre i bil, enligt rapporten från Transport & Environment. Miljöorganisationen menar att det finns en risk för att delade förarlösa bilar leder till en ökad efterfrågan på bilresor från folk som tidigare har rest med kollektivtrafik och cykel.

Transport & Environment lyfter fram utsläppsökningarna från förarlösa bilar kan hindras genom att förbjuda förarlösa bilar med förbränningsmotorer. Samtidigt visar deras modeller att städer som gradvis minskar utrymmet för bilar samtidigt som de rullar ut delade, elektriska, förarlösa bilar skulle kunna minska den totala körsträckan för bilar med 60 procent. En sådan förändring i stadsplaneringen skulle enligt modellen kunna minska utsläppen från bilar med 32 procent fram till 2050.
”Automation, elektrifiering och delning är tre revolutioner som kan transformera sättet vi rör oss på. Men om det blir en bra ändring för vår miljö och våra städer beror helt och hållet på valet som regeringar gör. Om vi vill ha hållbar mobilitet behöver vi förbjuda förarlösa bilar med förbränningsmotorer och gradvis minska vägkapaciteten för bilar i våra städer”, säger Yoann Le Petit, mobilitetsexpert på Transport & Environment, i en kommentar.

Miljöorganisationen påpekar att riskerna med förarlösa bilar redan är på väg att inträffa. De lyfter att appbaserade taxiplattformar såsom Uber och Waymo jobbar intensivt med utvecklingen av förarlösa bilar, vilket väntas leda till minskade kostnader och ökad efterfrågan. Transport & Environments påpekar att ett scenario med förarlösa taxibilar som körs med bensin- eller dieselbilar och enbart transporterar en person kommer leda till ökade klimat- och luftutsläpp.

Tobias Persson

tobias.persson@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.