tisdag7 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

”Förbättra upphandlingen av nya bryggor!”

Publicerad: 23 maj 2017, 18:26

DEBATT Kommuner och offentliga upphandlare borde investera mer i kunskap och miljömedvetenhet när de upphandlar flytbryggor och småbåtshamnar, skriver Christer Ulfvengren, vd AlfaBryggan.


När kommuner ska köpa bryggor och utforma en upphandling använder de sig tyvärr ofta av mycket gamla upphandlingar och någon förståsigpåare som rådgivare, i stället för att anlita en bryggkonsult som projekterar hamnen med dagens teknik. I upphandlingen anges som ska-krav att det ska vara ”trä och betongbryggor”, vilket innebär att man utesluter modernare och miljövänligare alternativ.

Ett effektivt verktyg som sällan används är Request for information, RFI. Det är en förfrågan till marknaden om aktuell standard och eventuella nyheter som gäller i dag. Ett mycket enkelt och användbart förfarande som borde vara obligatoriskt inför större inköp.

En diskriminerande upphandling enligt lagen om offentlig upphandling, LOU, överklagas ofta i förvaltningsrätten, vilket kostar extra tid och pengar. Att göra sig av med de gamla bryggorna kostar pengar och det förekommer inte sällan att upphandlaren skriver med finstilt att den nya bryggleverantören ska ”ta hand” om de gamla betongbryggorna för att kommunen ska slippa ansvaret och kostnaden. Det blir då betong-bryggtillverkaren som tar hand om problemet och som får leverera nya betongbryggor, vilket helt enkelt hindrar teknikutveckling. I stället för att öppna upp och välkomna innovation så förhindrar man utveckling. Det är allvarligt.

Gamla vattensjuka betongbryggor med cellplast sjunker, sprider plastpartiklar i havet och är inget någon vill ta i, inte ens med tång. Det kostar mycket pengar att destruera betongbryggor. När betongbryggorna byggdes hade Sverige fortfarande soptippar och man tänkte helt enkelt inte på att flytbryggorna en dag skulle kunna kosta pengar att destruera, det var bara att kasta bort dem. Mycket har hänt sedan dess och nu måste allt separeras och returneras. I en betongbrygga fylld med cellplast finns knappt något att återanvända och kostnaden för destruktion, separation och deponi är hög.

I dag finns stränga miljökrav med beräknad miljöpåverkan, koldioxidekvivalenter, som borde användas mera vid upphandling av småbåtshamnar. Tekniken att bygga flytbryggor har utvecklats och nu finns det pontoner av återvinningsbart material, med luft som flyt-medium, som behåller sin flytkraft under hela livslängden. Dessa bryggtyper är ofta stabilare, har längre livslängd, är billigare att destruera, och absorberar inget vatten vilket gör att de inte lutar eller sjunker.

Den 1 januari 2017 skärptes upphandlingsreglerna i LOU och nu har det införts möjligheter att beakta livscykelkostnader och innovationsupphandling, vilket innebär att det går att efterfråga eller tillåta nyskapande och bärkraftiga lösningar som kommer till praktisk användning och nytta.

Att som kommun bygga nya bostäder, ny service och sjöaktiviteter är kul. Att upphandla senaste teknik som har lägst miljöavtryck och lägst livscykelkostnad är något man kan vara stolt över nu när miljöfrågorna flyttat in i salongerna. Vi har alla förstått att våra folkvalda måste jobba för att förändringarna sker nu. Trots detta fortsätter kommuner och andra att upphandla föråldrad teknik för hamnar. Det är inte bra. Finland har haft samma problem, men har kommit mycket längre med miljövänligare och återvinningsbar teknik. Exempelvis ställs ofta ska-krav i upphandlingen att man önskar återvinningsbara pontoner av stål eller polyeten i bryggorna.

Tidigare i år gick vd:n för Finlands största bryggtillverkare ut med att den slutar tillverka betongbryggor i Finland, eftersom det inte längre finns en marknad där. Det talar sitt tydliga språk att man slutgiltigt växlat över till modernare och miljövänligare brygg-teknik, vilket är något för Sverige att ta efter.

Om du är upphandlare har du fått råd här ovan, är du politiker, tjänsteman eller med i båtklubb så lyft frågan på nästa möte. Är du en aktiv medborgare så börja fråga hur din kommun eller företag har gjort eller tänker göra nästa gång det ska byggas badplatser, båtbryggor eller hamnar. Få kan göra lite och fler kan göra underverk!

Christer Ulfvengren, vd AlfaBryggan

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev