Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Företag med socialt ansvar populära hos konsumenter

Publicerad: 18 November 2010, 04:00

Konsumenterna vill att företag visar sitt samhällsengagemang – men har svårt att uppfatta vad alla märken betyder, visar en ny studie.


Ämnen i artikeln:

Csr

Konsumenterna uppskattar över lag att företagen engagerar sig i arbete med mänskliga rättigheter, rättvisa arbetsvillkor och miljöfrågor. Det visar en undersökning som företaget YouGov gjort på uppdrag av SIS (Swedish Standards Institute)

1000 personer har svarar på frågebatteriet.

Hälften av de som svarat tycker det är viktigt att de produkter eller tjänster de köper främjar samhället och miljön. Mer än hälften vill att företagen underlättar för dem att fatta rätt köpbeslut som främjar detta ändamål.

56 procent finner det självklart att organisationer och företag ska arbeta aktivt med socialt ansvarstagande. 85 procent kan tänka sig att betala mer för en vara från ett företag som arbetar aktivt med socialt ansvarstagande.

70 procent svarar ja – absolut på frågan om de vill att deras egen arbetsgivare arbetar aktivt med socialt ansvarstagande.

Endast fem procent av de svarande litar däremot på alla svenska företag när dessa talar om sitt sociala ansvarstagande – medan 73 procent svarar att de litar på vissa företag. 14 procent svarar att de inte alls litar på företagen i detta avseende.

Men de intervjuade har svårt att uppfatta olika märkningar och certifieringar som finns på produkterna. Bara två procent tycker att de uppfattat detta klart och tydligt. Medan 14 procent uppfattar dem som mycket krångliga.

Erik Klefbom

Ämnen i artikeln:

Csr

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.