Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag14.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Företag som vågar ska ha beröm

Publicerad: 28 Februari 2003, 12:20

Svenska företag är bra på miljö. All självkritik till trots finns många exempel på att vi ligger långt framme i miljötänkandet. Svenska företag borde skryta mer.


När Sveaskog nyligen beslöt avsätta en femtedel av skogsmarken till naturvård väckte det internationellt eko. Nu får Sveaskog reklam världen över genom Världsnaturfonden som sätter stort symboliskt värde på satsningen. I många andra länder finns ingen medvetenhet bland konsumenterna och inget tryck på skogsbolagen. Förhoppningen är att Sveaskogs initiativ ska kunna påverka de stora skogsbolagen även i länder som Indonesien, Malaysia och Ryssland.

Det är synd att så mycket av företagens miljöarbete i övrigt sker i det tysta. Svenska företag borde skryta mer. Alltför många ligger lågt. En viktig förklaring är att företagsledare som går före löper risk att hamna i skottlinjen. Om man gräver tillräckligt djupt kan man säkert hitta brister hos alla. Men kritik behöver inte vara något negativt. Att våga ta ställning för miljö och etik väcker beundran. Det kan också vara en bra grund för att ta itu med problem. Om man har gjort en riskanalys och tagit fram en åtgärdsplan har man redan kommit ganska långt.

Ett aktuellt exempel står Swedish Meats för. När bolaget i maj gick ut med en kampanj för svenskt kött fick bolaget inte oväntat kritik för att grisarna inte får gå ute och böka fritt. Men det blev ingen större proteststorm. Företaget hade förberett sig genom att belysa djuretiska och andra problem i en hållbarhetsredovisning och genom att utbilda personalen.

Det finns gott om exempel på miljöarbete som bara väntar på att bli uppmärksammade. SIS Miljöledningsprojekt har dragit igång en tävling om ”De bästa miljöindikatorerna” för att locka företagen att visa upp sina resultat. När företagen börjar prata miljö kommer de dessutom att skärpa till sig ytterligare i det egna miljöarbetet.

Valter Bengtsson

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.