Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

Företagsinitiativ ska ge fler eltaxibilar

Publicerad: 19 oktober 2015, 07:40

Planen är att få minskade utsläpp och mindre buller i städerna.


Genom att ansluta sig till projektet Nollzon kan ett företag automatiskt se till att alltid efterfråga en elbil då en taxiresa beställs. Bakom initiativet, som bland annat syftar till att ge en renare och tystare stadsmiljö, står Vattenfall, IBM, ABB, Gröna bilister och Sustainable innovation.

I morse anordnades ett frukostseminarium i Stockholm där initiativtagarna berättade att målet nu är att ansluta så många företag som möjligt runt om i Sverige, för att på så sätt skapa en större efterfrågan på eltaxibilar. Enligt Annika Ramsköld, hållbarhetschef på Vattenfall, handlar det om att knuffa utvecklingen i rätt riktning.

– Det här är ett rent näringslivsinitiativ. Vi tycker att Sverige ligger lite på efterkälken när det gäller elbilar, så vi försöker få saker att hända, säger Annika Ramsköld till Miljöaktuellt. Hon menar att förutom att erbjuda ett hållbart transportalternativ till företag kan det här även bidra till att skapa stolthet och engagemang hos de anställda.

Att ansluta sig till Nollzon är gratis och redan i dag är runt 30 företag med nära 14 000 anställda med. När man skriver upp sig hamnar företagsadressen i de anslutna taxibolagens system, vilket gör att företagen prioriteras då det gäller att få en elbilstaxi. På det här sättet kan taxibolagen även se vilka områden i landet som de kan få förtur till en massa företagskunder, förutsatt då att de har en elbil.

Taxi Stockholm, som i dag har sju Tesla-bilar och två Nissan Leaf, är än så länge Stockholms enda leverantör av eltaxibilar. Man har redan märkt en ökad efterfrågan, och på dagens frukostseminarium berättade en representant från bolaget att elbilarna fram tills i dag kört ungefär 70 000 mil.

Anders Hellberg

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.