Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Formel 1 blir grönare – sponsorer trycker på

Publicerad: 11 Augusti 2010, 04:01

Vzoom, vzoom, vzoom så är de förbi, Formel 1-bilarna, men avgaserna ligger kvar. Nu ska bilsporten bli grönare, mycket grönare!


Det sägs ju att det är de tekniska framgångarna på tävlingsbanorna som smittar av sig på standardbilarna, men för närvarande verkar det vara tvärtom. En bränslesnål Formel 1-bil? Grön Formel 1?

Sponsorerna trycker på och alla vill vara ”gröna” idag, så Formel 1-stallen tvingas tänka i nya banor. Nu ska här kapas koldioxidutsläpp!

Formula One Teams Association (FOTA) menar att utsläppen bör kunna minskas med 15 % på tre år, men man förväntar sig också att motorernas bränsleeffektivitet kan fördubblas.

Som tur är samlar racingstallen på sig massor av data, som är lätt att analysera. Det visar sig att själva racermotorerna står för en försvinnande liten del av utsläppen, cirka 1 %, medan cirka hälften av utsläppen kommer från saker som stallen köper in, och den andra halvan förbrukas av logistiken, som transporter av utrustning mellan loppen. Elektriciteten förbrukas huvudsakligen vid vindtunnelförsök.

FOTA och FIA (Federation Internationale de l’Automobile, organisationen som styr Formel-1-sporten) har som mål att alla fordon år 2013 ska ha förbättrat sin energieffektivitet ordentligt. För närvarande gör en bil med en 2,4 liters motor av med 160 kilo bränsle under ett lopp, men 2013 bör slagvolymen ha reducerats till 1,5 liter, i form av en turboladdad rak 4:a eller en V6:a. Mängden bränsle varje fordon får förbruka kommer att successivt minskas under fem år, ned till exempelvis 80 kilo, trots att tillverkarna sannolikt kommer att försöka bibehålla motoreffekten. Och visst, lyckas man med det kan det få trevliga återverkningar bland standardbilar.

Hur angriper man själva logistiken? Genom att rationalisera tävlingskalendern och helt enkelt samordna tävlingstillfällena bättre i olika världsdelar, så stallen inte ska behöva kryssa fram och tillbaka så mycket jorden runt.

Flygindustrin har sedan länge slutat förlita sig på modeller i vindtunnlar. Det mesta arbetet sker numera syntetiskt i superdatorer i form av matematisk flödesdynamik. Kanske det kan vara något?

Jörgen Städje

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.