Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag08.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Försäljningen av rättvisemärkt ökar kraftigt

Publicerad: 11 Oktober 2011, 05:31

En omfattande internationell konsumentundersökning visar att försäljningen av fairtrade-märkta produkter ökade med hela 28 procent 2010. ”Konsumenter kräver stort samhällsansvar av företag”, skriver organisationen Fairtrade Sverige


Försäljningen av fairtrade-märkta produkter steg med hela 28 procent 2010 enligt en internationell studie där totalt 17 000 konsumenter från 24 länder svarat på frågor. 80 procent av dessa konsumenter uppgav att företag aktivt bör bidra till bättre arbetsförhållanden för de människor som producerar varor i utvecklingsländer, skydda miljön och främja samhällsutvecklingen. Det räcker helt enkelt inte med att företagen inte gör skada när de köper in produkter.
– Det är tydligt att dagens konsumenter bryr sig om de människor som befinner sig längst bak i handelskedjan. Konsumenten lägger värderingar i sina köpbeslut och vill därför också att företagen speglar dessa värderingar. Här spelar Fairtrade en viktig roll, och därför behöver vi fortsätta växa så att ännu fler odlare och anställda kan dra fördel av konsumentens allt mer medvetna val, det säger Emma Rung som är t.f. generalsekreterare på Fairtrade Sverige.

Enligt
Fairtrade visar deras undersökning att engagemanget för etisk hänsyn i den internationella handeln har ökat, både i Sverige och interantionellt, sedan 2008 då en motsvarande undersökningen gjordes. Ökningen har skett trots lågkonjunktur och ekonomiska kriser i flera av de länder dår undersökningen gjorts. I Sverige uppger 65 procent av konsumenterna att de vet att deras köpbeslut kan vara avgörande för de människor som producerar råvaror i utvecklingssiffror. Motsvarande siffra internationellt är 59 procent.

Jon Rohne

jon.rohne@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.