Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Forskarrapport: Etanol påverkar inte matproduktion

Publicerad: 24 Maj 2010, 12:22

Produktionen av biobränsle ger stor klimatnytta och konkurrerar inte med matproduktion. I alla fall inte vid dagens produktionsnivåer. Det säger en forskningsrapport från Lunds tekniska högskola.


Ämnen i artikeln:

Pål BörjessonEtanolBiogas

Svenska biodrivmedel ger mellan 65 och 140 procent mindre utsläpp av växthusgaser än bensin och diesel, visar en rapport från Lunds tekniska högskola. Bästa resultatet ger biogas som produceras av gödsel som är 140 procent bättre än bensin.
Enligt Lunds tekniska högskola har forskarna bakom rapporten för första gången tagit ett ”samlat grepp om svenska biodrivmedel och analyserat vilken miljöpåverkan de har, både i förhållande till varandra och till de fossila alternativen bensin och diesel”.

Författarna till rapporten säger att det inte finns några belägg för att odlingen av energigrödor i Sverige skulle begränsa livsmedelsproduktionen och därigenom leda till att ny åkermark måste brytas i en annan del av världen, så kallad indirekt markeffekt, vilket i så fall skulle äta upp en del av biobränslets klimatvinst.
– Vi har räknat så rättvist och utifrån så liknande förutsättningar som möjligt. Enligt våra resultat finns inget som pekar på att biodrivmedel som görs på svenskodlade grödor under dagens förutsättningar skulle leda till indirekta markeffekter, alltså nyodling i exempelvis Sydamerika eller Asien. Trots det hävdar flera nationalekonomer att det kan ta femtio år för biodrivmedel att betala tillbaka sin klimatbelastning, just till följd av de indirekta markeffekterna, säger Pål Börjesson, forskare i miljö- och energisystem vid Lunds Tekniska Högskola och ansvarig för rapporten, i ett pressmeddelande.

Resultaten och slutsatserna bygger dock på omfattningen av dagens produktion. Pål Börjesson säger att alla typer av biodrivmedel har gränser för hur mycket man kan producera och att det är viktigt att ta reda på var den ränsen går för att undvika negativa effekter.
– I framtiden skulle vi kunna få negativa indirekta markeffekter om vi mycket snabbt och kraftigt ökar produktionen av biodrivmedel från livsmedelsgrödor. Det finns en gräns, men där är vi inte i dag, säger Pål Börjesson.

I studien har man förutom utsläppen av växthusgaser även analyserat andra miljöeffekter som övergödning, försurning, marknära ozon och utsläpp av partiklar samt direkta och indirekta markeffekter studeras.
Direkta markeffekter är de som är direkt förknippade med själva produktionen, till exempel genom att kol som är bundet i marken frigörs vid ny odling av energigrödor. Indirekta markeffekter är alltså antagandet att ökad odling av energigröder per automatik leder till att ny åkermark odlas upp någon annanstans i världen för att samma nivå på livsmedelsproduktionen ska upprätthållas.
De typer av drivmedel som man studerade var:

- Biogas från sockerbetor, vall, majs samt restprodukter i form av hushållsavfall, industriavfall och gödsel.
- Biodiesel från raps, etanol från vete och sockerbetor.
- Etanol från sockerrör från Brasilien.  
- Samproduktion av biogas och etanol från vete.

Anders Danielsson

Ämnen i artikeln:

Pål BörjessonEtanolBiogas

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.