Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag02.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Forskning: Därför sänker inte de nya elmätarna elförbrukningen

Publicerad: 8 April 2010, 06:53

För att göra hushållen mer sparsamma och medvetna har svenska hushåll de senaste åren fått nya elmätare. Reformen har kostat runt 12 miljarder kronor. Nu visar forskning att den ökade informationen sällan leder till minskad elförbrukning


De senaste åren har svenska hushåll fått nya elmätare som gör att de kan faktureras den el de faktiskt förbrukar varje månad. Hos vissa elbolag kan hushållen se sin elförbrukning dag för dag eller till och med timme för timme. Ett av de viktigaste argumenten för reformen, som kostat runt 12 miljarder kronor, var att hushållen skulle bli mer sparsamma och medvetna – och därmed minska sin elkonsumtion.

Nu konstaterar Jurek Pyrko, professor i energihushållning vid Lunds Universitet, att den ökade informationen sällan leder till en minskad elkonsumtion. Han har genomfört tre olika studier där han undersökt hur människor använder sig av den utökade informationen – som till exempel att logga in på internet och följa sin elförbrukning timme för timme.
– Möjligheten att ständigt få uppdaterad information om sin elförbrukning förändrar inte i sig människors beteende, enligt vad vi kunde se. Men om informationen kompletteras med rådgivning kan den ha positiv effekt. Rådgivningstjänster, där elbolagen och kunden sätter upp energibesparingsmål, blir vanligare framöver, skulle jag tro. Flera energiföretag har nu upptäckt denna affärsmöjlighet. Eftersom det är så lätt att byta elbolag blir det allt viktigare för elbolagen att ge individuell service för att behålla sina kunder, vilket är mer värt än om deras elräkning går ner något, säger Jurek Pyrko.

Jon Rohne

jon.rohne@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.