Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag14.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Forskning: Så får vi bukt med matsvinnet

Publicerad: 18 November 2015, 06:53

Matsvinnet kan begränsas om butikerna antingen skänker bort maten till välgörenhet eller till biogasproduktion. Vinnare är folket och klimatet, enligt en SLU-avhandling, som ska försvaras på fredag.

Foto: Pixabay.com https://pixabay.com/sv/ekologisk-shopping-mat-249627/

Livsmedelsbutiker får tips i ny avhandling på hur matsvinnet kan begränsas till förmån för miljön.


”All matproduktion bidrar till olika utsläpp, till exempel växthusgasutsläpp, som har en negativ inverkan på miljön, men om maten kasseras har dessa utsläpp skett helt i onödan”, heter det i ett pressmeddelande från Sveriges lantbruksuniversitet, SLU, där Mattias Eriksson på institutionen för energi och teknik under fem års tid i ett doktorsarbete studerat vad livsmedelsbutikerna slänger bort.

I sin avhandling har han räknat på hur stora utsläpp av växthusgaser matsvinnet orsakar.

Störst matsvinn sker av frukt och grönt (84 procent av den samlade vikten).
Men även om köttsvinnet inte är lika omfattande påverkar det utsläppen av växthusgaser betydligt mer, vilket hänger ihop med själva köttproduktionen, särskilt när det gäller nötkött, konstaterar Mattias Eriksson, som även noterade under sin studie att matsvinnet är större i det ekologiska sortimentet än bland övriga livsmedelsvaror.

Ett sätt att komma åt matsvinnet, eller åtminstone minska det, är att förvara maten i kallare temperaturer. Det skulle förlänga matvarornas hållbarhet, men samtidigt skulle det leda till högre kostnader för elförbrukningen, menar Mattias Eriksson, som slår fast att det bästa sättet att minska svinnet är antingen att skänka bort den överblivna maten till välgörenhet eller låta den användas inom biogasproduktion.

Läs mer här.

Ola Söderlund

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.