Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

Förslag: Markägare får konkurrera om statliga pengar för kolinlagring

Publicerad: 27 april 2022, 09:29

En fjällsjö och skog i Härjedalen.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Det krävs ökad kolinlagring i skog och jordbruksmark för att Sverige ska nå det långsiktiga målet om nettonollutsläpp till år 2045, konstaterar Naturvårdsverket, Skogsstyrelsen och Jordbruksverket i en gemensam rapport och presenterar fem åtgärdsförslag.


Ämnen i artikeln:

KlimatpolitikMiljöpolitikSkogJordbrukSkogsstyrelsenNaturvårdsverketJordbruksverket

Förslagen som presenteras i rapporten är framtagna för att ”ge stor klimatnytta, vara kostnadseffektiva och förenliga med andra samhälls- och miljömål”, uppger Skogsstyrelsen i ett pressmeddelande. Enligt myndigheten har utgångspunkten i förslagen varit frivillighet och stärkta möjligheter för fler att bidra. 

”Det saknas i stor utsträckning kraftfulla styrmedel för att gynna ökad kolinlagring i skog och mark. De åtgärder som behövs innebär oftast att markägaren förändrar sitt brukande. Ekonomisk ersättning behövs för att markägare ska vidta ytterligare åtgärder för att öka kolinlagringen på sin mark”, säger Carl Nolander, samhällsekonom på Naturvårdsverket, i en kommentar. 

Bland annat föreslår myndighetstrion en ”omvänd auktion för ökad kolsänka”, som innebär att markägare får konkurrera om den budget som avsätts med avsikten att få en mer kostnadseffektiv styrning jämfört med ett rent ekonomiskt stöd.

”De markägare som till lägst kostnad åtar sig att genomföra åtgärder som ökar kolinlagringen får ekonomisk ersättning av staten. Det skulle till exempel kunna handla om åtgärder som beskogning av jordbruksmark som inte längre brukas, skogsgödsling så att skogen växer fortare eller återvätning av dikade torvmarker”, sammanfattar Skogstyrelsen förslaget i korthet.

Läs rapporten 

Jonas Fagerström

jonas.fagerstrom@bonniernews.se

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.